zaterdag 12 oktober 2013

Wonderlijke zwijmel

Het volgende nummer werd in 1975 een hitje in Nederland. De twee dames, Kate en Anna McGarrigle bekend in het franstalige deel van Canada als folkzangeressen, hebben een vreemde tekst uitgekozen, want er valt weinig touw aan vast te knopen. Vrouwenstrijd? Politiek? Anti-man?
Het blijft raadselachtig maar heel mooi, vooral de stemmen zijn prachtig.
Kate trouwde later met de Engelse folkzanger Loudon Wainwright en kreeg Rufus en Martha uit dat huwelijk, die ook allebei in de muziek zijn beland. Het huwelijk strandde, maar zowel de ex-echtelieden als de kinderen vochten menig muzikaal robbertje, met expliciete teksten over elkaars tekortkomingen, uit. Moeder Kate overleed in 2010 aan een zeldzame kankersoort. Rufus, zus en vader touren nog lustig rond en Rufus zal menigeen kennen van zijn prachtige vertolking van Halleluja van Leonard Cohen.
Dit intrigerende lied draai ik nog vaak, het blijft aan mijn hersens kleven.

11 opmerkingen:

  1. Ik vond hier de tekst en een wonderlijke vertaling:
    http://songteksten.net/lyric/6387/70890/kate-mcgarrigle/complainte-pour-ste-catherine.html
    De melodie staat me nog wel bij. Een tikje Keltisch? Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De nederlandse vertaling;
      Ik wandel onder de Sint-Catharinastraat [= in Montreal]
      Ik geniet van de warmte van de metro
      Ik bekijk mezelf niet in de uitstalramen
      Wanneer het dertig graden onder nul is

      Er wordt al lang aan politiek gedaan
      Twintig jaar oorlog tegen de muggen

      Ik voel me niet onverschrokken
      Wanneer het erg koud is, ski ik niet
      Ik heb geen motel in de Laurentidesregio
      Iedere zaterdag is het hockeyavond

      Er wordt al lang aan politiek gedaan
      Twintig jaar oorlog tegen de muggen

      Je moet niet denken dat ik achterlijk ben
      Omdat ik niet met een convertibele wagen rijd
      De roem is wel mooi meegenomen
      Wat de brandstofprijs betreft, is het te lastig

      Er wordt al lang aan politiek gedaan
      Twintig jaar oorlog tegen de muggen

      We zijn allemaal broeders, dus dat maakt
      Dat we altijd goed weer hebben gehad
      Omdat we op het land van de mannen blijven
      Zelfs de vrouwen en de kinderen

      Er wordt al lang aan politiek gedaan
      Twintig jaar oorlog tegen de muggen
      Denk niet dat we niet christelijk zijn
      's Zondags laten we de hond uit

      Songtekst
      Print
      Ringtones
      Statistieken

      Artiesten

      Kate McGarrigle

      Statistieken

      Bekeken: 35
      Toegevoegd op: do 22 mrt 2007
      Toegevoegd door: onbekend
      Laatst gewijzigd op: onbekend

      Toevoegen

      Tekst toevoegen
      Video toevoegen


      Adverteren | Over ons | Je privacy | R

      Verwijderen
  2. Kun jij er een touw aan vastknopen? Maar wel mooi! Fijn weekend !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nou ja zeg, dit lied heb ik de hele week al in mijn hoofd en kon er maar niet opkomen van wie het was.....
    Was een vette favoriet van mij , ja echt waar....ik zong het dag en nacht(tot groot ergernis van mijn ouders die er helemaal gestoord van werden hahaha)
    en kon het tot nu niet meer vinden omdat ik geen idee had wat er gezongen werd en door wie. Dus dankjewel!!!

    fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb niets met Frankrijk, en dus ook niet met de taal. Heb de tekst via Marja even bekeken en mijn frans is te slecht dus ;-)

    Het liedje heeft wel een leuke melodie, moeilijk om bij stil te blijven zitten.

    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nou ik word terug gegooid in tijd toen 5 of 6 jaar dat ik was en ik herinner mij deze plaat wel heerlijk *tekst natuurlijk niet * ;-) Dan wordt ik terug naar voren gegooid want mijn moeder stierf ook in 2010 aan Kanker, gisteren zou ze 77 jaar zijn geworden.

    Heb genoten dank je, fijn weekend en liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook al versta ik er niets van ,ik vind het een heel leuk nummer om naar te luisteren!
    Groetjessss

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ken het nummer. Leuk om het weer te horen! Je kunt moeilijk stil blijven zitten.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik herken het wel en ja de tekst is nogal vaag....ach het is wel zo'n liedje dat ergens achter in je hoofd blijft plakken.

    fijne (zon)dag nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De melodie en de zangers herinner ik me nog wel, maar het heeft me nooit geraakt. Ik spreek wel een beetje Frans maar het is wel een rommelig geheel inderdaad ;-). Helemaal volgend kan ik het echt niet hoor.

    BeantwoordenVerwijderen