dinsdag 8 oktober 2013

Rijen, rijen rijen in mijn wagentje

Het weer was zo mooi dat ik het weer niet kon laten; zodra de hulp was vertrokken, de stad in en met een grote omtrekkende beweging weer naar huis, waarbij oude woonadressen werden aangedaan, zodat ik mezelf in gedachten weer zag zitten aan de waterkant met een hengeltje of in een hut in de "bossies". Het kikkerslootje waar ik nog al eens in lag, het paardenweiland, de gracht waarin we visten en s winters schaatsten, de dijk, het kwam allemaal voorbij. Herinneringen aan buurjongetjes, boze honden, de buurvrouw met de schelle stem, die om 8 uur 's ochtends de andijvie voor de avondmaaltijd al opzette. De schuurtjes waarin een opgesloten egel mijn vader voor raadsels stelde, gezien de grote drollen die hij in die ruimte achterliet. De heg waar we om deze tijd altijd spinnenwebben verzamelden aan een rondgebogen takje. De stoep waar eindeloos geknikkerd werd. Een garagedeur, die diende om tegen te ballen (als je goed was- ik niet dus- kon je dat met drie of vier balletjes). De dijk, vol teer, zeewier, krabben en alikruiken.  De geasfalteerde weg naar het fort, waar je zo goed kon rolschaatsen. De kluft (helling) naar de dijk waaraan de Windwijzer lag, het KNMI-station waar mijn vader werkte, met de toren, waar ik lekker altijd op mocht.
Volgelopen met jeugdherinneringen kwam ik weer thuis. Raar hoe die beelden, geuren en gevoelens zo weer binnenkomen alleen door een huis en een straat te zien.
Dag Ineke, Thea, Jan en Jaap en Appie en Huib. We hadden mooie tijden.

4 opmerkingen:

  1. Zalige nostalgie. Wat ben jij honkvast gebleven. Dat hoor je niet zo vaak meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk om zo meegenomen te worden in gelukkige jeugdherinneringen. Je zet bij mij de boel ook aan de gang!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb je dan ook,dat je meer herinneringen kan oproepen,dan je beseft? Ik heb dat,als ik in den Briel ben.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. jaaaa herinneringen, ik loop met dochter de krantjes in de buurt van mijn oude kleuterschool, en die geuren die slingeren me meteen terug in de tijd, maar dan ook gelijk naar de geuren van vlak bij huis.....heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen