vrijdag 18 oktober 2013

Moeten en willen, of kunnen en mogen

Vaak beweren mensen dat ze het zo druk hebben en dat ze zoveel moeten.

Moeten van wie? Meestal heb je keuzes, nu of in het verleden gemaakt en die kun je vaak herzien. Ja dan is er wat in te leveren om het andere te krijgen nl tijd en ruimte.
Als je al het Moeten in je leven nu eens vervangt door Kunnen of Willen, klinkt het al heel anders.

Ik Moet de vuilnis buiten zetten - ik Mag het afval van onze overconsumptie en luxe, buiten zetten waar het braaf wordt opgehaald.
Ik Moet boodschappen doen; je hebt nog steeds geld genoeg om boodschappen te kunnen halen, spul waarvan een heel groot deel niet tot basislevensbehoeften behoort. Dat Kun je.
Ik Moet de kinderen uit school halen. Je Wilt kinderen en die heb je gekregen, nu Mag je er voor zorgen ook.
En zo kun je bij heel veel Moet-zaken, de woorden vervangen en meteen kijken naar de rijkdom die je beleeft. Je lijf laat het je toe dat je het doet, je portemonnee is niet meteen leeg als je basisdingen aanschaft,  je mag het weer beleven (regen of zon, storm of vorst), je kunt eten want je hebt je tanden en je slokdarm, je kunt naar de wc, want alles doet het en het water spoelt alles keurig weg.
Je hebt afwas, want je hebt een maaltijd op tafel kunnen zetten.
Je hebt wasgoed, want je hebt je vuil mogen maken en het wordt wel weer schoon.
Je kunt je bed verschonen, want je hebt een bed en kussens en alles wat er bij hoort.
Ieders lijstje is indrukwekkend. En we vinden het allemaal van zelf sprekend......

12 opmerkingen:

  1. Mijn blog dat morgen verschijnt, schreef ik al vandaag en wordt automatisch geplaatst. Het is geschreven vanuit de zelfde basishouding en ik vind het opmerkelijk en leuk dat jouw verhaal van vandaag mij uit het hart gegrepen is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Twee zielen enzovoort.... Goede reis!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig geschreven. Je haalt me de woorden uit de mond.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die andere werkwoorden maken de belevenis meteen zoveel plezieriger. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroeger zei ik altijd 'ik moet...' Tot mijn vader mij erop attent maakte dat ik helemaal niks moest. Een simpele vraag; moet je wat drinken? Nee wil je wat drinken. Dankzij mijn vader zie ik het ook anders. Moeten is zo ingesleten bij sommige mensen. Leuke post!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik moet wel regelmatig naar de wc ;) verder ben ik het helemaal met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel waar! Ik zal het goed onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal niet over moeten of willen, mijn reactie. Gewoon even zeggen dat ik altijd zo geniet van je muziek.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik 'moet' gelukkig steeds minder en dat bevalt me heel best!
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je hebt me aan het denken gezet Vlasje, van de week voelde veel als moeten en dat heb ik eens vervangen door kunnen of willen. Het blijft een lastige voor me, toch wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. tuurlijk ben ik blij met onze kids, maar ik denk dat iedere moeder weleens het gevoel van MOETEN kent , en zeker als jezelf erg moe bent , of kinderen "met een etiketje "..........

    BeantwoordenVerwijderen