woensdag 16 oktober 2013

Instanties; distanties

Zoals ik al uitgebreid beschreef, heb ik sinds dit voorjaar te maken met de herindicatie van de zorguren. In bezwaar gegaan, bezwaar afgewezen op vormelijke regels, en sinds vorige week nog maar 1 ochtend hulp ipv 2 ochtenden. Het vreemde is dat de wijziging van deze uren niet met datum en in overleg zijn aangekondigd; ik hoorde van mijn hulp dat haar rooster gewijzigd was, en dat dus de verandering in de week van 7 oktober inging, zonder daar formeel van op de hoogte gebracht te zijn.
Boven dien kreeg ik van de week van de Gemeente opeens een brief dat de beslistermijn op het bezwaarschrift (is dus al in september officieel afgewezen) met 6 weken verlengd was tot 25 november...... Rara.
Heb een mail gestuurd; eerst naar de thuiszorg, waarom er niet gecommuniceerd was over de verandering en daarna aan alle instanties tegelijk, met vragen over het opschuiven van een termijn die niet nodig is en het gebrek aan communicatie over wijzigingen.
De thuiszorg belde vrijwel meteen op, gister, dat ze me wilden spreken en of een thuisbezoek welkom was. Ja hoor.
Net is de mevrouw vertrokken en is er nu meer duidelijk? Zij vindt dat de hulp had moeten overleggen en communiceren over de veranderingen, die dat niet heeft gedaan en kennelijk ook niet heeft begrepen dat het haar taak was en dat was dan voldoende. Veel verder kwamen we niet; ik vond het onvoldoende den niet duidelijk en correct (denk ook aan mensen met bv een bewindvoerder of ander persoon die hun zaken helpt regelen, die worden zo ook niet bereikt), zij vond het een goede zaak om het zo te regelen.
TJa..... Het was verder een aardige mevrouw maar net als de meeste ambtenaren in deze sector, formeel en afstandelijk en weinig inlevingsbereidheid. Denk dat ze bezorgder is om haar eigen baan dan hoe het voor de clienten loopt.
Van de gemeente zelf en de onder hen vallende bureaus en afdelingen heb ik nog niets vernomen.
De afstand tot de burger wordt er niet kleiner op. 

9 opmerkingen:

  1. intriest dat dergelijke instanties al net zo onrespectvol handelen als de commerciële zaken... je zou denken dat men uit mensenliefde voor deze sector kiest en dan ook alzo handelt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je het aankaart!
    Annemaria K.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tjonge, jonge, jonge wat een bureaucratie en onrespectvol handelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Absoluut niet netjes hoe het verlopen is. Goed dat je van je laat horen. Jammer dat je eigenlijk geen gehoor vindt bij die persoon en volgens mij niet eens begrip van haar krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Triest,zoals het gegaan is.Jammer,dat die handelswijze niet meegenomen kan worden bij je bezwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lekker gemakkelijk om het op de thuiszorgmedewerkers af te schuiven. Als haar rooster ineens is veranderd, hoe kan zij dat dan tegen jou zeggen?
    Het zou zomaar kunnen dat die mevrouw bezorgd is om haar baan. Wel triest dat ze dan niet netjes omgaat met haar clienten en medewerkers.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nog zo'n geval waar de verbaasde kabouter haar wenkbrauwen bij ophaald!
    Wat je allemaal al niet moet doen om een ambtenaar te onderwijzen over de taak die zij moeten doen....tssssss

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat moet dit gedoe je een energie kosten... balen!!!!
    Ik blijf gewoon duimen op een goede afloop, je verdient het!!!!

    BeantwoordenVerwijderen