maandag 30 september 2013

Schaamte

De dames die via de thuiszorg werken hebben een loonoffer en demotie om hun oren gekregen. ipv de schamele 10 euro per uur, krijgen ze nu nog maar 8 en naast de teruggang in uren van de meeste cliënten, dus minder werk, wordt er ook nog eens van ze verwacht dat ze zwaardere patiënten (dus bv ook mensen met psychische problemen) voor dit kleine uurloon gaan helpen, waar voorheen beter betaalde speciaal opgeleide krachten dit werk deden. Deze week werd in het land al een thuiszorgdame door een patiënte doodgestoken, dat is dan het risico.
Ik schaam me dood, ik maak gebruik van deze dienst en krijg niet alleen opeens veel minder uren waarin hetzelfde werk moet worden verricht (rara hoe kan dat), dus mijn hulp moet twee maal zo hard werken  maar ook nog eens voor veel minder geld. Dames die alleen hun gezin draaiend moeten houden van hun eigen verdiensten komen in zwaar weer en ook de cliënten schieten hier niet echt mee op. Toch maakten de thuiszorgorganisatie veel winst en is er in deze sector in de hogere rangen goed verdiend.
Iedereen wordt geacht te participeren of van mantelzorg gebruik te maken, terwijl er in geen land zo'n hoge mantelzorg en vrijwilligersstand is als hier en mensen allang aangeven niet meer op hun schouders te kunnen nemen. Ook is het beleid dat mensen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen en pas in uiterste noodzaak naar een verpleeg of verzorghuis kunnen. Hoe tegenstrijdig.
Ik heb me in mijn  leven suf geparticipeerd, was politiek actief, deed vrijwilligerswerk, heb lang mantelzorg gedaan en zelfs nu, al is het maar door een open oor te hebben voor mensen die er behoefte aan hebben, draag ik mijn steentje bij. Bovendien heb ik altijd  zo min mogelijk zorg en medicijnen afgenomen, omdat ik graag zo dicht mogelijk bij het zelfgenezend vermogen van het lichaam blijf. Ook de reden voor mijn gezonde en biologische voedselkeuze (duurder, maar duurzaam en goed voor lokale economie) en mijn consuminderend consumptiepatroon (ook duurzaam en vermindering van afvalstromen en luchtvervuiling). Toch wordt ik als een paria behandeld omdat ik in de ogen van het huidige beleid niet genoeg participeer. Nee, in schulden maken, vervuiling, autoasfaltbevorderend gedrag en ongeremde consumptie participeer ik inderdaad niet. Krom allemaal.

9 opmerkingen:

  1. Heel krom inderdaad. Ik heb er geen woorden voor.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan er echt niet bij dat men winst maakt in deze sector. Ik las het verhaal van een manager die een leuk bedragje van een paar ton meekreeg toen hij wegging - net nadat hij 160 banen in de organisatie had geschrapt. En wat denk je van die pipo die als interim werd aangenomen bij een instelling voor gehandicaptenzorg, en ff 95000 euro in zijn zak stak voor een maand werk? Ja, was zijn argument, ik heb de organisatie al miljoenen bespaard hoor! Ik kan er echt. niet. bij.

    En die dame van de thuiszorg die het met haar leven moest bekopen, te triest voor woorden. Niemand die er naar kraait verder hoor. In het nieuws ook niet. Snap ik ook niet.

    M'n moeder werkt in de thuiszorg en is er een aantal jaar terug al op achteruit gegaan. Loonsverlaging en een uurtje extra werken voor hetzelfde (nouja, minder dus) geld. Of ze ook niet met mensen met psychische problemen wilde werken. Nou, nee. En ik begrijp dat heel goed want het is heel zwaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onbegrijpelijk. Ik kan me hier ook erg kwaad over maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik vind het ook nog steeds te gek voor woorden dat mensen die bezuinigen over de ruggen van hardwerkende mensen ,daar met vette bonussen voor beloond worden,

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een trieste zaak. Hoe lang kan een thuiszorg hulp nog met plezier werken? Want dat is zo belangrijk voor de gezondheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, onbegrijpelijk. Aan de ene kant staan de werknemers die enorm gekort worden, aan de andere kant het management, die kennelijk op niets hoeven inleveren. Of op marketing budgetten die kennelijk ook nog (te) hoog zijn. Zo kreeg ik dit weekend van diverse thuiszorgorganisaties een Goody Bag met spul waarvan ik dacht...Stop dat geld nou in je personeel! Ik hoef geen rolletjes pepermunt, een kaartspel, een tasje met daarin een pingpongset, een schaakspel...Geef goede zorg!


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als welvarend mens schaam ook ik me de ogen uit mijn kop over hoe we met ze zorg omgaan in NL.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Als welvarend mens schaam ook ik me de ogen uit mijn kop over hoe we met ze zorg omgaan in NL.

    BeantwoordenVerwijderen