dinsdag 10 september 2013

Herfstweer

De herfst is echt in het land. Veel regen, onweer, lagere temperaturen, spinnen, paddenstoelen, vlierbessen en bramen, spreeuwen die zwermen. Erg, nee heerlijk dat wij seizoenen kennen, die afwisseling maakt dat er steeds veranderingen in de natuur zijn en het groenten- en fruitaanbod. De avonden worden langer, de gezelligheid binnenshuis wordt belangrijker en we kunnen weer lange mouwen en sokken aan. Ik zie het als een fijne wisseling van bezigheden en levensritme. Ik hou erg van de herfst en zodra het weer het meer toelaat zal ik zeker het plaatselijke bos en de duinen bezoeken om paddenstoelen te kijken en misschien te verzamelen (ja ik weet wat ik doe en verzamel alleen wat volop aanwezig is waar ik 100% zeker van ben). Wie weet wat vlierbessen scoren voor een winters sapje, tijd voor soepen en stoofschotels en genieten van de rijkdom van het seizoen.
Pompoenen, mais, kastanjes, allemaal niet te versmaden/
Lekker met de katzels op de bank onder een plaid en eindelijk opgenomen films bekijken en veel lezen. Tijd voor binnen opruim klussen, die ik steeds uitstelde ivm te mooi weer.
Wat een heerlijk land is het toch, dat ons dat allemaal schenkt. Bezuinigingen of niet, er is veel dat er zomaar is en waar je van mag meebeleven en mee-eten en meeruiken. Lijsterbestakken in een vaas en wat rozenbottels  in een andere. Gloeiende vruchtbaarheid.
Zo warm van kleur als een vlammende zonsondergang.

10 opmerkingen:

  1. Ja, het is echt herfst. Ik loop in en uit met regenjas aan. En de pompoenplanten geven alleen nog mooie bloemen, geen vruchten meer. De dappere pompoenknolletjes die nog hangen vallen af.
    Ook de zomerkleding ben ik al aan het opruimen, als slankert moet ik al niet meer denken aan mouwloze dingen of korte mouwen. Brr. De wat meer gevulden in mijn gezin lopen nog wel met korte mouwen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je wordt er zelfs poëtisch van. ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb altijd de grootste moeite me aan kouder weer aan te passen, maar ivm fibro is dat wel nodig dat ik me goed kleed, alles bedekt als het kouder wordt anders krijg ik er last van en verstijf ik snel. Ik hou niet zo van jassen, lange broeken en dichte schoenen met sokken. Loop eigenlijk het liefst op slippertjes of blote voeten en dun kantoenen jurkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geniet heel erg van het wat koelere weer. Een nat en koud gezicht maakt mij blij. De sokken en kaarsen idem. Ik ben geen zomermens, maar moet er ook niet aan denken om alleen maar 1 seizoen te hebben. De charme is juist de wisseling en het verlangen naar.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi geschreven hoor! Ik ga ook maar weer even wat opruimen|!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Weer een mooi blog hoor!, En dit inspireert nog meer om toch maar die kruiden en alles in het bos herkennen te gaan volgen, moet alleen nog terugvinden op FB want daar stond het, een gratis cursus.

    Krijg gewoon zin in het wisselen weer van seizoenen door dit stukje, gaat nu echt aan de slag, ook in de tuin voor het weer helemaal omslaat ;)

    Veel Liefs,
    Ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie lofzang op de herfst. Gisteren kwam ik zo verkleumd van de dijk,dat ik een paar lekkere winterse pannenkoeken bakte. En de pompoensoep staat al klaar.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat klinkt dat heerlijk allemaal! Elk seizoen heeft toch zijn eigen schoonheid en goede kanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zonder zomer ook geen herfst he... maar verwelkom het wel graag, deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen