vrijdag 27 september 2013

Goudschaaltje?

Nadat ik in het verleden een stevige aanvaring met Immie had nav een reaktie van mij op een van haar blogposts, met de strekking Je kunt het ook van een andere kant (dus positiever) bekijken, is er nu weer een lezeres die zich ergerde aan mijn  blog Streep, waarin ik  autisme, en met name het Syndroom van Asperger noemde. Tja, moet ik me verontschuldigen voor naar mijn idee helemaal niet uit de bocht vliegende opmerkingen mijnerzijds? Ik betrok het op mijzelf (ik doe wel eens aan zelfreflectie en kom daarbij kanten van mijzelf tegen die ook in een handboek van Psychiatrie genoemd worden) en stak eigenlijk de draak met mijn neigingen om nogal vast te roesten in vaste gewoontes. Tja, is dat heftig?
Ik weet het niet. Echt scherp ben ik zelden, en discriminatie of schelden ligt me niet. Ik ben nogal ruimdenkend juist en zal het eerder opnemen voor iemand dan die persoon veroordelen.
Ja, ik ben links, idealistisch, geëmancipeerd, sociaal geïnteresseerd, milieubewust, atheïst, pacifist, arm, half universitair geschoold, zonder werk, ziekelijk, niet deelnemend aan ons economisch systeem en nog wel zo wat. Kom ik eerlijk voor uit allemaal. Is mijn goed recht, niet waar?
Ik weeg meestal mijn woorden, maar helemaal nooit iemand op de tenen staan is onmogelijk. Ik ben wie ik ben, en de ander ook, en dat is niet iets wat botsingen helemaal uitsluit. Sommige mensen hebben ook erg lange tenen of betrekken dingen op zichzelf die zo nooit bedoeld waren. Daar doe je niks aan.
Ik herinner me een cabaretsketch (Freek de Jonge???) waarin hij een liedje zong in een poging niemand voor de schenen te schoppen,. Het werd Moriaantje. Moriaantje kon natuurlijk al niet, zwart als roet zeker niet en bij elke zin rinkelden de telefoons harder totdat er niets van het liedje over was gebleven. Zo wil ik niet bloggen.
Dus als ik dingen zeg die niet bevallen, soit, het zij zo.

7 opmerkingen:

  1. Ik ga me hier niet mee bemoeien, aangezien ik jullie allebei als blogmaatjes zeer waardeer. Zelf ervaar ik ook regelmatig dat dingen die ik schrijf anders worden uitgelegd. Daar is niet veel aan te doen, vrees ik.
    We zijn nou eenmaal allemaal verschillend en kunnen niet alle geiten en kolen sparen. Of zeg ik nu ook iets verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is ook het moeilijke aan bloggen en vriendjes met iedereen willen zijn(lees gelezen willen worden)
    Er zullen altijd mensen zijn die zich herkennen in jouw woorden , en dat kan dus ook in negatieve zin zijn. Ik probeer me er een beetje omheen te laveren maar dat valt nog lang niet mee. Ik redigeer dus best wel vaak.....want zelfspot wordt niet altijd opgepakt en dan zijn de rapen gaar ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Had ik net een reactie geschreven, foetsie..

    Nogmaals:

    Volgens mij ben een tof mens, en dat je zeker wel de nuance opzoekt, dus woorden in een goudschaaltje? nee :)

    Aangezien je erop terugkomt, mijn mening.
    Ergens begrijp ik Greet wel. Zal het in het algemene trekken.
    Het is opvallend hoe autisme, in dit geval asperger, in het 'normale' taalgebruik is geslopen. En dan meestal met een negatieve ondertoon.
    Zelf denk ik dat ieder mens belang heeft bij orde en regelmaat ( ook zo vreemd dit wordt weer vaak uitgelegd als saai, niet flexibel, conservatief terwijl als er morgen complete chaos uitbreekt ...spannende gedachtengang....).
    Het duidt dan op een karaktertrek die mits als je wil enigszins kan ombuigen terwijl iemand met autisme nog een hele klus is om zich staande te houden tussen alle onduidelijkheden.

    Nathalie
    .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tja sommige woorden vallen bij mensen helemaal verkeerd omdat ze een slechte dag hebben of er zelf een heftige associatie mee hebben. Uiteindelijk gaat het altijd om de intenties die iemand met zijn woorden heeft en op papier of vanaf een scherm missen we zoveel aan nuance.
    Ik heb het betreffende stuk gelezen en vond het prima. Zelf heb ik ook wel eens aanvaringen of woorden gehad en ik heb daar veel van geleerd. Namelijk dat niet iedereen mij aardig vindt of mijn stukjes oké vindt. Dit medium doet mensen ook sneller reageren en zo worden de oren ook sneller gewassen.
    Voor mij ben en blijf je een tof wijf ook al ben ik het niet altijd met je eens maar dat hoeft ook helemaal niet. Ik leer veel van je en geniet van je stukjes die je altijd aan fijne muziek weet te koppelen.

    Nu iets compleet anders: ik was gisteren naar de voedingstherapeute en moet glutenvrij en zuivelvrij gaan eten. Ik was al een eind op weg maar nu dus helemaal. Vooral het schrappen van de geitenyoghurt en kaas doet me even slikken. Heb jij wat ontbijtvoorbeelden voor mij, aangezien je nu al lekker een tijd op stoom bent? Zou je contact met me willen opnemen? consuminderenmetspaarcentje@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is het nadeel van geschreven taal. Je ziet de lichaamtaal van die ander niet. Maar ik ga uit van de goede intenties van een schrijver.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had toch niet de indruk dat je het lelijk bedoelde ofzo. Ik noem mezelf ook wel eens "autistisch", en dat is niet om de spot te drijven met mensen met autisme maar meer met karaktertrekjes van mezelf. Ik heb veel met autisten (maar zo mag ik ze natuurlijk dan ook niet noemen....) gewerkt en in de zorg voor mensen met een handicap is humor een groot goed. Natuurlijk is het niet leuk wanneer je autisme hebt, maar het leven op zich is al zwaar genoeg. Mogen grapjes dan ook al niet meer? Het grappige is dan weer dat ik iemand met Asperger eens hoorde zeggen: "ik ben een Asperger". Tja........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Blijf alsjeblieft schrijven zoals je schrijft. Jouw laatste zin is een mooie samenvatting van een uitvoerig denkproces van jouw kant.

    BeantwoordenVerwijderen