donderdag 19 september 2013

Broodbuik update

Het gaat nog steeds lekker met mij en het tarwevrije eten. Vervelen doet het me niet want als groenten en fruit liefhebster is er zat te snavelen dat mijn smaakpapillen streelt.
Qua gewicht zit ik even op een plateautje. Er is al anderhalve week niks gebeurd, maar dat verontrust me niet, is een veelvoorkomend iets dat ook te maken kan hebben met (tijdelijk) wat vocht vasthouden of met groei van spieren (wegen meer dan vet). Ik heb wel slobberende broeken en voel me echt lichter nu ik toch 8 kilo ben verloren.
De energie gaat prima. Vooral het feit dat ik weer normale moeheid ken na inspanning, die ook weer goed herstelt, is een ontdekking. Dat ik meer en beter loop is ook nog iets dat als een kadootje komt, al is het wel wennen als je dat niet meer gewend bent. Het is ook een kwestie van langzaam en geduldig opbouwen.
Het ontbreken van valse trek is een opluchting. Me echt voldaan voelen na een portie laag-koolhydraten voeding en dan uren geen honger voelen is een zaligheid.  Daardoor vraagt mijn lijf dus ook niets meer dan ik het geef en dat maakt dat mijn dagen tevreden en rustig verlopen qua eten.
Wat me nog het meeste moeite kost is het hebben van vertrouwen in mijn lichaam en in de toekomst ervan.
Jaren heeft mijn lijf zijn eigen software gehad waar ik geen toegang tot had. Ik had me er maar aan aan te passen en keek soms met verbazing toe op de uitkomsten, die ik niet bepaald leuk vond. Nu doet mijn lijf weer wat een mens ervan zou verwachten en zijn de reakties op handelingen van mij weer duidelijk en begrijpelijk en dat is iets wat me nog steeds vreemd voor komt. Dit is een land dat ik niet echt ken, hoewel ik de taal wel spreek. Het is ook nog geen feit dat ik me gesettled voel hier. Het is niet alleen vreemd terrein, maar ik denk nog vaak dat ik uitgezet ga worden.
Elke morgen ontdek ik dat ik wakker wordt in mijn nieuwe land, maar het voelt nog niet eigen.
Ik zie op tegen dingen, die me vroeger teveel energie kosten, maar dat nu niet meer doen. Ik ben geneigd om veilige patronen uit de voorbije jaren op te zoeken en durf me nog nauwelijks naast de paden te begeven om verder te exploreren. Ik ben nog niet helemaal geland en ben bang zo weer wakker te worden en te ontdekken dat het feest over is.
Dat kost tijd en bewust er mee bezig te zijn. Nu is soms nog een beetje eng. Maar ik werk er aan!

4 opmerkingen:

  1. Vandaag volle maan dus dan hou je inderdaad vocht vast. Even niet wegen dus :) Goed hoor! Ik herken je verhaal helemaal! Kan ook weer dingen die ik tijden niet kon. Heb weer zin om iets te gaan doen ipv maar veilig blijven zitten!! Fijne dag! X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Begrijpelijk dat je nu weer moet wennen aan de nieuwe reacties van je lijf. Maar ontzettend positief.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie beeldspraak gebruik je weer. Eerder al waren vogels jouw metafoor, nu het nieuwe land. Het maakt het voor mij zeer begrijpelijk wat je overkomt. Ik wens je oprecht toe dat je in dit land mag blijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe langer je je goed voelt,hoe meer het vertrouwen in je lijf terugkomt. WAt lijkt me dat fijn wakker worden. Gisteren heb ik het boek "broodbuik"uitgeleend aan een diabetes-patient. Ik had jouw verhaal verteld.Wie weet,wie jij inspireert.

    BeantwoordenVerwijderen