maandag 5 augustus 2013

Zomerdromen: geen wuivend graan

Er werd veel geklaagd over het lange koude voorjaar en de voorzomer, maar dat halen we nu ruimschoots in.
Heerlijke dagen in de buitenlucht, met de scootmobiel op pad of in de tuin en bij grote hitte toch maar de schaduw en de ventilator. Ik ben bezig met een proefomschakeling in mijn dieet, in de stijl van het boek Broodbuik, wat dicht aan ligt tegen het Paleodieet. Eerst dacht ik dat het niks voor mij was, met meer vlees en minder granen, maar dat idee heb ik los gelaten. Ook de gedachte dat het niet geschikt zou zijn voor een diabeet blijkt niet waar.
 Het is door de zomer gekomen, met warmte heb ik een andere trek dan bij kou en nu viel ik vooral op salades, lichte soepjes, smoothies, sappen en groenteschotels en zie, dat was het eigenlijk al. Opeens drong het door dat ik me ook energieker voelde, dat mijn huid enorm verbeterde en nog meer leuke feiten. Toen kocht ik het boek Broodbuik en dat bevestigde wat ik voelde en legde uit dat ik ws een tarwe-intolerantie heb, al dacht ik daar nooit aan. Nu dus aan het experimenteren en bewust een poosje proberen en tot dusver met wonderbaarlijk goede resultaten. Ik eet maar heel kleine beetjes glutenvrije granen af en toe ( eerder in de orde van een  karige opscheplepel, dan meer) en verder heel veel groenten, fruit, wat vlees, wat vis, wat kaas en wat zuivel. Zaden en noten  zijn de aanvullers, net als matige porties peulvruchten en ik eet af en toe een stukje goede chocolade.
Tot dusver; ik val langzaam af, zonder honger, of zelfs de eeuwige trek. Stoelgang; perfect, energie, enorm stijgend(!!!), spier- en gewrichtsklachten vrijwel weg, huid straalt en is super rustig, ik voel me helder en aktief, Perfect lijkt het. De oorontsteking verdween heel plotsklap zonder medicijnen, ik slaap als een blok en heb geen geeuwhongerbuien.
Ik spuit een stuk minder insuline, want gebruik natuurlijk maar beperkt koolhydraten en de bloedsuiker is prima en stabieler.
Het is nog maar een proefperiode, maar ik vind het wonderbaarlijk.
Ik hou jullie op de hoogte.

9 opmerkingen:

  1. Mooi joh dat het zo werkt. En mooi dat je het aan gegaan bent.
    Fijn voor je
    Groet Maamke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig,vooral je stijgende energie.Hier zijn de resultaten minder spectaculair. Maar wel zoals je schrijft een veranderde trek. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt als een klein wonder, heerlijk voor je. Ik heb heel vaak last van wisselende energie en denk dan ook altijd richting voeding, alleen weet ik niet goed waar ik beginnen moet. Misschien moet ik ook maar eens op zoek naar Broodbuik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed hoor. Van Valhalla vernam ik diezelfde dingen die jij noemt: meer energie, mooiere huid en zo. Ze had in haar zwangerschap geloof ik ook beginnende bekkenklachten die afnamen toen ze stopte met het eten van tarwe.

    Ik zelf vind het heeeel moeilijk om te minderen, want ik houd gewoon van brood. Maar al die positieve bevindingen van anderen maken het toch de moeite waard weer eens in de materie te duiken en zien of ik wat dagelijkse gewoonten kan veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Vlasje, ik kwam hier even lezen en zie ineens je veranderingen van je voeding en dat het nu zoveel beter met je gaat. Wat fijn zeg!
    Ik blijf je volgen want ben zelf ook mijn voeding weer aan het aanpassen omdat ik teveel brood e.d. weer at omdat ik zo goedkoop mogelijk wilde doen. Maar goedkoop en gezond gaan niet altijd samen helaas.Dus ben weer overgestapt naar meer fruit en groenten e.d.
    Succes met je dieet, ik hoop voor je dat je er nóg verder van op zal knappen!

    BeantwoordenVerwijderen