maandag 19 augustus 2013

Underdogs

Alsof het zo moet zijn, ben ik net begonnen in het boek Buren van Voskuijl, waarin hij beschrijft hoe hij homoseksuele buren krijgt, die hij niet mag. Zijn vrouw voelt zich altijd verplicht het op te nemen voor underdogs en de buren zijn daarin een projekt voor haar, waar ze bijna krampachtig mee bezig is. Maarten zelf mag ze gewoon niet, zoals hij veel mensen niet mag. Nicolien,volkomen gebiologeerd door de dappere homo's zoals zij ze ziet  beschouwt zijn weerzin als latente homohaat en hij voelt zich door haar aangevallen en miskent, omdat hij het meer op een kwestie van karakters gooit dan dat het met seksuele geaardheid te maken heeft.  Er wordt zo heel wat afgeruzied en gekibbeld met de buren als aanleiding.
Mijn moeite  met mijn destruktieve vriend, is mijn Maarten kant, terwijl mijn Nicolien zijde graag  loyaal wil zijn  aan oude vriendschap, die heel ver terug gaat.
Ook ik heb een voorliefde voor mensen die uit de pas lopen. Die niet met de massa meehobbelen en een eigen manier van leven en beleven hebben. Dat breekt me soms ook op, omdat het vaak wat labielere mensen betreft, die de neiging hebben je te annexeren en zo mee te trekken in hun leven, ook als dat een negatieve spiraal wordt.
Als ik dan besluit me los te maken van iemand, betekent niet dat ik kwaad of beledigd ben, niet dat ik een pesthekel aan iemand heb gekregen, maar dat ik een andere kant op ben gegaan en dat het niet meer coördineert met mijn  eigen leven.
Een stuk zelfbescherming dus vooral, en het besef dat ik niets meer aan hun leven kan bijdragen als ik ook mezelf trouw wil blijven.

7 opmerkingen:

  1. Wat lijkt me dat een moeilijk besluit,losmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat gaaf dat je in jezelf zowel een Maarten-als Nicolienkant herkent. Ik weet ook zeker dat je de juiste beslissing hebt genomen omtrent je bemoeienis met deze vriend, al is het een lastig besluit het is zeer weloverwogen.
    Ben een enorme bewonderaar van de schrijver Voskuil en vind het leuk op jouw blog een recensie te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek ook gelezen, kunnen lenen van mijn buurvrouw. Ik bewonderde vooral Nicoliens consequente loyaliteit, ondanks dat ze steeds ruzie kregen hierover. Maarten komt naar voren als een egocentrische man, zoals veel mannen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk, ik zie Maarten, het alter ego van Voskuil, heel anders. Zeker na het lezen van de hele cyclus Het Bureau. Naar mijn idee zijn er bovendien net zoveel egocentrische vrouwen als mannen.

      Verwijderen
  4. Underdogs zijn ook vaak rugzakken, zoals Peter Jan Rens ze ooit noemde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik neem ook op een gegeven moment een besluit en breek een sogenaamde vriendschap niet zomaar hoor. MAar wel na een opeenstapeling van dingen. En als ze me leegzuigen ben i ker wel klaar mee. Mensen oordelen daar wel snel over maar so be it/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sorry zogenaamde natuurlijk ipv sogenaamde..

    BeantwoordenVerwijderen