maandag 12 augustus 2013

Paleo op zijn Appels

Hoe ik kook? Net als altijd op zijn Karel Appels. Ik rotzooi maar wat an. D.w.z. ik respecteer de voedingslijsten maar stel zelf samen tot gerechten. Ik kijk wat er op voorraad is en besluit wat het moet worden en doe dan wat me invalt.  Zijn er bv sperzieboontjes, dan kan het een sambal boontjes worden met bv Indisch gehakt en een komkommersalade erbij (en misschien een beetje rijst), of een salade met boontjes, een blikje vis , ui, tomaat en olijven naast een soepje.
Ik bedoel maar, het is de inspiratie van het moment en ervaring wat betreft hoeveelheden en kijken in de voorraad.
Daarnaast heb ik op Kindle een heleboel Paleo/glutenvrije en tarwevrije receptenboeken -gratis  gedownload via Amazon-(engelstalig) zodat ik af en toe een ideetje kan oppikken of ik kijk op internet.
Het ontbijt is laat bij mij, gewoon omdat ik pas eet als ik trek krijg en dat kan wel pas om 11 uur zijn. Meestal yoghurt (al dan niet echte zuivel of een vervanger) met fruit,zaden en soms bv kokos.
Wil ik iets warms dan kan het een pap worden van wat havermout of quinoavlokken (of rijst of boekweit of gierst) met fruit en bv amandelmelk en zaden.
De lunch, die dus ook pas om 2 uur kan zijn, is meestal soep en/of salade. Ook gemaakt met wat trek en voorraad me ingeeft.
Het warme eten is ook een salade met warm weer als hoofdgerecht, of als bijgerecht bij een groenteschotel en iets van proteïne (al dan niet vega).
Bij trek tussendoor is er keuze uit wat fruit, of een kleine salade met bv tomaten, of wat soep of een cracker (er zijn rijst of boekweit crackers/wafels te krijgen) met bv hummus of een tapenade of guacamole of kaas. Keuze zat dus.
Er kunnen af en toe boekweit of quinoa pannenkoekjes gebakken geworden, met bv kaas of champignons en de resterende voor de volgende dagen als wrap of koude snack met lekker beleg.
Van (zoete of gewone) aardappelen kan een prima bijgerecht worden gemaakt (bv een rösti) waarbij bv courgette altijd erbij kan worden gemengd om meer volume te krijgen. Er bestaan pasta's zonder gluten op basis van goede meelsoorten, voor af en toe als bijgerecht.
Ook aubergines lenen zich voor leuke toepassing zoals gebakken plakken met kaas erop gesmolten.
Goede (80+) chocolade kan af en toe best. Kaas mag als snack en augurken of olijven en noten zijn ook makkelijke snacks. Notenpasta's kunnen lekker zijn als beleg op van alles en als ingrediënt van sauzen.
Van toegestane granen en peulvruchten kunnen hartige koekjes worden gemaakt. Ei is een lekkere toevoeging aan bv salades of groenteschotels, maar ook roerei of omelet is heerlijk.
Voldoende afwisseling dus en keuze zat. Het went snel als je wat avontuurlijk bent met koken. Wat natuurlijk enorm helpt is dat je geen ongezonde trek meer hebt of valse hongergevoelens.
Mijn geliefde kaasbroodjes zeggen me niet veel meer. Neem liever zo een stukje kaas.
Een rijk leven dus.

5 opmerkingen:

  1. Ja met een beetje fantasie en durf zijn er zoveel lekkere maaltijden samen te stellen van wat er voorhanden is. Als je op het atkinsforum zoekt dat ik je gisteren aanraade zoek dan op Mokflensjes of mozarellapannenkoekjes, heerlijk beiden, makkelijk en net echt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb de link genoteerd. Maar mokflensjes zijn mij teveel kunstmatig, ik ga verder terug naar basic. Toch leuke ideeën zijn er te vinden. Thanx!!

      Verwijderen
    2. Een simpele versie heb ik overgehouden van het Dukandieet. 2 eieren met beetje vocht en 1-2 eetl. haverzemelen. Puur of vullen met sla en vleeswaren oid.

      Wel al die dingen heel langzaam bakken dan worden ze veel lekkerder.

      Verwijderen
  2. Heerlijk eten dus...en gezonder worden, wat wil je nog meer..?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit herken ik allemaal. Vanochtend voor het eerst met een groentenommelet ontbeten.

    BeantwoordenVerwijderen