donderdag 22 augustus 2013

Paleo/ broodbuik

Het Broodbuikboek beveelt een voedingswijze aan die eigenlijk vrijwel geheel overeenkomt met bepaalde versies van het Paleo- of Oerdisprincipe. Voor mij is de gedachte erachter heel logisch. Al meer dan tien jaar geleden verdiepte ik me hierin, maar liet me afschrikken door mijn diabetes, hetgeen achteraf niet had gehoeven. Hoewel het natuurlijk wel veel uitmaakt met je koolhydrateninname, dus met je medicijnen of insuline instelling, heeft het alleen maar een positief effect op je bloedsuikers. Je moet het wel met beleid doen en vaker je bloedsuiker meten en zo nodig je medicatie bijstellen. Met orale medicijnen zou ik dat wel onder medische begeleiding doen. Als je, zoals ik, een ervaren insuline-gebruikende diabeet bent, is het niet zo moeilijk om je eigen instelling te veranderen als dat nodig is (en daar kun je donder op zeggen).
Ik voel me tof, het gaat heel goed. Mijn voetreflexzonevriendin voelde het onmiddellijk aan mijn voeten en ook de behandeling heeft nu minder sterke effecten, ws omdat ik al behoorlijk goed in balans begin te raken en aardig ontgift raak.
Qua insuline ben ik dus een derde geminderd en mijn gewicht zakt nog steeds, langzaam maar zeker. Ik ben 4 kilo kwijt. Nog een schijntje, maar het zakt zonder honger, zonder een gevoel van mezelf veel te moeten ontzeggen en ik heb nog steeds een langzame energiestijging, en doordat ik meer kan doen op een dag, kan ik meer bewegen en voel ik me fitter en heeft mijn leven nu al aan kwaliteit gewonnen. Of er nog meer winst is te behalen? Geen idee, maar ik zie wel waar ik naar toe ga.
Nee Vlasje en Paleo zijn voor elkaar gemaakt lijkt het.
Vandaag staat er geroerbakte broccoli op het menu met een salade van tomaten en kaas. Er is nog soep en ik eet veel fruit.
Ik geniet van het eten en het gevoel van voldaanheid erna. Van de beter gevulder accu en de mogelijkheden die dat geeft en het algeheel gevoel van goed bezig zijn.


8 opmerkingen:

  1. In Margriet nr. 34 staat een artikel van Aaf Brandt Corstius over haar gesprek over voeding, dieeten etc. met emeritus hoogleraar voedingsleer professor dr. Martijn Katan. echt verhelderend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat heb ik net zitten lezen Tecla, m'n zus bracht de Margriet mee voor me.
      Fijn Vlasje dat het je zo goed bevalt nog steeds met deze manier van eten!

      Verwijderen
  2. Goed van die 4 kilo. Want met insuline spuiten is afvallen veel moeilijker.Wat jammer toch,dat niet meer mensen met diabetes dit proberen of hiervan weten. Ik kende wel iemand die volgens Atkins at en zich daar beter bij voelde. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig voor je! Voetreflextherapie laat ik ook zeer regelmatig doen en geniet er enorm van. Ik voel me eigenlijk heel goed maar ben er een paar jaar geleden mee begonnen omdat ik mijn "dieet" net onvoldoende volhield elke keer na een misstap. Had het gevoel dat dat uit balans was en het heeft me inderdaad heel goed geholpen, nu is het eigenlijk onderhoud om de 6-8 weken en je kan er ook zo lekker therapeutisch praten. Ga nu 100 km verder wonen maar denk dat ik haar gewoon aanhou, een fijnere krijg ik nooit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig dat het zo goed werkt voor je. Toevallig heb ik het broodbuikboek net in huis, hoop het snel te lezen, want ik ben nu helemaal benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig! Hoop voor je dat het zo lekker blijft gaan, maar dat zal wel aangezien je je nu al zo goed voelt.

    Mijn moeder eet ook veel minder brood en suiker en ze blijft maar dingen zeggen als: oh, ik heb veel minder last van de warmte dit jaar! ik heb helemaal geen opgeblazen gevoel meer! oh ik heb zo veel energie! :D


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat het zo goed met je gaat.

    BeantwoordenVerwijderen