vrijdag 23 augustus 2013

Oerdis

Een andere naam voor Paleo//Broodbuik/koolhydraatarm/tarwevrij eten is Oerdis. Het gaat allemaal in principe over hetzelfde grondpatroon;
eten zoals wij voor de landbouw zijn intrede deed, deden. Wat behelst dat? Vlees- vis- gevogelte-eieren-insecten  als dierlijke proteinebron.
Groenten, het liefst niet te ver doorveredelde types, dus wilde groenten en biologisch geteelde soorten. Fruit, idem.
Noten en zaden en  en goede vetten.
Er bestaat verschil van mening over het volgende; granen als tarwe en zijn verwanten (ook spelt dus) , gerst en rogge niet of zo min mogelijk.
Gierst, haver, boekweit, mais, rijst, quinoa, amaranth in zeer kleine hoeveelheden.
Peulvruchten (van onberispelijke afkomst) zeer matig.
Zuivel weinig of niet, of van noten of soja....., eventueel wat geiten/schapenprodukten. Kaas mag volgens velen wel, maar er zijn ook hardliners die daar niks van willen weten.
Is dit een erg beperkt dieet? Ik ervaar het niet zo. Ok geen boterhammen, pizza, pasta (tenzij van bv gierst in kleine hoeveelheden), gebak meer. Aardappelen zijn door velen ook betwist, maar ik schik ze onder; af en toe in kleine hoeveelheden, net als de zoete aardappel.
Maar je lijf vraagt er al snel niet meer naar, zeker als je ook suiker mijdt.
Ik zoek dan ook niet krampachtig naar brood/koek/pasta/pannekoeken die wel mogen. Er zijn een paar mogelijkheden, maar ik zie het als aanvullingen op de maaltijd voor af en toe. Hoe radicaler je bent, hoe sneller je lichaam went aan de nieuwe situatie en niet meer vraagt om koolhydraatrijk vioedsel en toch een vol gevoel heeft na het eten en geen behoefte aan snacken, snaaien of grazen. Maar iedereen is anders en voor sommigen zal het niet nodig zijn de voeding drastisch om te gooien, of hebben al genoeg effect bij kleine veranderingen. We zijn genetisch verschillend en dat zal ook blijken uit wat het ideale dieet is, dat verschilt dus per persoon.
Ik ben zo verrast door de grote veranderingen die deze oervoeding te weeg heeft gebracht in no-time, dat ik zeer gemotiveerd ben om hier mee door te gaan.

11 opmerkingen:

  1. Er staat me bij dat de zuurdere zuivelvormen beter te verdragen zijn dan de zoete. Dus volle yoghurt zou dan wellicht ook geen probleem zijn.
    En moet je met soja ook niet uitkijken dat je de genetisch gemodificeerde variant hebt?

    En puur uit nieuwsgierigheid, hoe zit dat met fruit als je diabeet bent? Moet je minderen of mag je alles eten?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij jou heeft het inderdaad een wonderlijk snel en goed effect.Ik snap je motivatie.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik merk ook al verschil! Ik doe rustig aan met fruit (=suiker) en eet veel salades etc. Geen suiker, geen aard/pasta etc. Het is zalig! Je lijft lijkt wel als een ballonnetje leeg te lopen. Spanning is eraf, geen pijn meer in mijn handen, bewegen gaat makkelijker. Soms wel lastig met avondeten in een groot gezin..wat eet je nu weer??? Maar ik vind toch mijn weg. Probeer ook nieuwe groentes uit (postelein bijv is erg gezond!!)en nieuwe combinaties. Het lijkt ook wel alsof je reuk- en smaakvermogen puurder wordt. Pas at manlief met de kinderen lasagne uit een pakje..ik vond het gewoon stinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja het is wennen anders eten, maar juist het krampachtig zoeken naar iets wat lijkt op brood maakt het moeilijk. Bovendien smaakt het nooit zo als "gewoon" brood waar de meesten zo van houden.
    Warme en koude groente bij diner bevalt me het beste.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dee, je hebt gelijk, ook wb soja.Fruit in het geheel kan goed, zeker met noten of zaden samen. sap zonder vezels is niet goed.
    Marleen, fijn dat je moeder al effect heeft.
    Lot, zo is het. Oude patronen loslaten is het beste en minder moeilijk dan het lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks. M'n tante is al jaren diabeet, spuit 3x per dag en vaak toch nog hele hoge waarden of juist hypo's. Ze wil nu gaan minderen met spuiten, kijken of het lukt door haar eet - en leefpatroon aan te passen. Zit er heel erg aan te denken om dat boek broodbuik aan te raden. Ook gezien jouw goede resultaten.

      Verwijderen
    2. Het valt te proberen, maar als je tante niet erg inventief is, wordt het moeilijk. De meeste "gewone"diëtistes raden het niet aan of weten niet eens wat het inhoudt. Het bureau voor de Voeding is ook niet erg voorstander en de meeste artsen weten geen lor van voeding (Een uur les in hun hele opleiding)en zijn tegen. Je moet dus stevig in je schoenen staan en goed je verstand gebruiken.
      Ik ben enthousiast, maar gister had ik nog een hypo, dat kan de eerste tijd nogal snel gebeuren.

      Verwijderen
  6. Inmiddels behoorlijk afgevallen. Geen idee hoeveel, maar pas vandaag weer in maat M in plaats van L/XL en dat op "het verkeerde moment van de maand". En nee het is geen groot uitgevallen M. Meer energie. Ik maak wel zelf yoghurt die 24 uur de tijd krijgt om lactose om te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dee, het is best moeilijk om in Nederland GMO sojaproducten te kopen. Tenzij je dierenvoer koopt, dan is het andersom. Maar vrijwel alle sojaproducten voor mensenlijke consumptie, van merken als Alpro/Provamel zijn van non-GMO soja. Vivera gebruikt alleen biologische soja, wat per definitie niet GMO is.

    Hier een artikel over soja: http://tobiasleenaert.blogspot.nl/2012/02/soja-en-gezondheid.html

    BeantwoordenVerwijderen