donderdag 29 augustus 2013

Normaal?

Van de week keek ik naar Uitstel van Executie en Dubbeltje op zijn kant. Ik val van verbazing in verbazing.
Het geval van de oudere vrouw die een groot deel van haar huis verhypotheekeerde om haar zoon te helpen. De zoon en haar tweede man waren plots overleden en nu zat ze op een enorme, te hoge hypotheekschuld en vrijwel geen recht op pensioen. Gewone mensen die dachten het goede te doen en het goed te regelen. Hoe kan een bank geen goede voorlichting geven? Hoe kan het dat er een verkeerde voorlichting over het pensioen was? Voor veel mensen is het allemaal niet zo makkelijk en is het vrijwel onmogelijk om er zelf goed uit te komen.
Enfin ;volgende verbazing, als het te veilen huis verkoop-klaar wordt gemaakt; het nieuwste van het nieuwste wordt geïnstalleerd; een superkeuken, een super badkamer, de tuin gemoderniseerd, dure vloeren erin. Ten eerste zijn we zo verwend dat alles zo luxe moet? Ten tweede, wat is er mis met een oudere keuken/badkamer die nog goed funktioneren en er vrij goed, maar wat ouderwets uitzien?
Ten derde; sommige mensen zullen toch weer alles eruit slopen om het aan hun eigen (meestal ingegeven door woonprogramma's en luxe woonbladen) smaak aan te passen, waarom alles dan vernieuwen ipv een lagere prijs te vragen? Wie kan het zich veroorloven een huis zo te verbouwen voor de verkoop,  dat de kosten daarvan het huis echt voor een winstgevender bedrag te verkopen  niet overstijgen?
Ik begrijp er echt niks van.
Het tweede programma toonde een echtpaar waarvan de man zich stevig in de schulden had gestoken op een opportunistische maar domme manier. Zijn vrouw had medegetekend, maar distantieerde zich van alle verantwoordelijkheid (ze had wel een kind gekregen in de relatie). De man was een passief figuur, die dacht dat met de tijd alles wel goed zou komen. Zijn eerste reaktie op een aanstaand ontslag was ww aanvragen ipv een baan te zoeken. Terwijl het team zich over oplossingen boog en ging het stel lekker een dagje strand doen, telefoon uit, zodat ook het inmiddels ingeschakelde uitzendbureau ze niet kon bereiken. De vrouw gaf weer alle schuld aan de man, terwijl zij toch echt ook met haar kont ook op het strand zat.
Ze hadden een huis met alle luxe en alles er en eraan. Haar grootste klacht was dat ze het kind zo weinig extra kon aanbieden...... Tranen......
Er werd vrij ferm tegen ze opgetreden, maar ik vraag me toch echt af hoe mensen zo weinig verantwoordelijkheid kunnen nemen voor hun eigen leven en dat van hun kind.
Zouden die mensen echt het licht definitief zien of blijven vinden dat ze overal recht op hebben?
Rare wereld waarin dit soort dingen aan de lopende band voorkomen.
Ben ik zo'n uitzondering dat ik tevreden ben met een badkamer uit de jaren vijftig en een kleine  heel oude keuken? Mijn geluk hangt niet af van wat er in mijn huis staat, maar hoe ik me er voel, thuis, warm,  een nest, alle noodzakelijke dingen aanwezig ook als het oud of lelijk is geworden. Ik stook met een gaskachel, alleen in de woonkamer en het huis is, behalve bij de brand, wat meer herstel dan luxer maken was, nooit echt gerenoveerd. Er is hier en daar wat aan opgeknapt, hersteld, verbeterd, maar ondanks de lokatie (een "dure""gracht) een oud huis , alles scheef en oud en voor mij mijn echte veilige en eigen plek, waarin ik me heel rijk voel.

8 opmerkingen:

  1. Ja Vlasje,jij en nog een kleine groep mensen zijn uitzonderingen aan het worden,wat wonen en leven betreft.Ik heb van dichtbij meegemaakt dat een 24-jarige jongen een huis kocht en opknapte. Hij had een fikse bankrekening door buitenlandse missies in het leger.Maar die is nu leeg,want alles moest nieuw en van goede kwaliteit.Maar hoeveel jongeren doen hetzelfde en maken dan schulden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wellicht gaat het in 'Uitstel van Executie' wel om een manier om het programma te financieren. De gulle gevers komen goed zichtbaar in beeld, dus een goede reclame.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zat ik ook te denken. Vandaar al die luxe nieuwe spullen. Zo'n programma is 1 grote reclamebom. Naast dat het gewoon goedkope emo-tv is. Wat dat betreft beleef ik meer plezier aan Bonje met de buren.

      Verwijderen

  3. Het eerste programma heb ik niet gezien, het tweede wel. De man was inderdaad erg passief, maar ik vond haar ook niet bepaald leuk: ze gaf hem echt overal de schuld van. Net alsof zij er allemaal niks aan kon doen, terwijl ze ook getekend had en ook maar 12 uurtjes in de week werkte en dat er per maand meer uitging dan er binnenkwam lag vast niet alleen aan hem met zijn Donald Duck.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ken die programma's niet, maar vind al die luxe totaal overbodig. Sommige mensen moeten zo nodig iedere paar jaar een nieuw bankstel of complete tuininrichting. Belachelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb beide programma's gezien en me aan beide geërgerd. Wanneer gaan mensen eens weer zelf nadenken en verantwoordelijkheid nemen? Met name het stel van het dubbeltje heb ik weinig hoop voor. Over niet al te lange tijd zullen ze vast uit de schulden zijn, maar ik heb het idee dat ze er zo weer in gaan komen, dit keer omdat hun kind 'niets te kort mag komen', de auto 'écht?' vervangen moet worden voor een (bijna) nieuwe o.i.d. Ze hebben naar mijn idee nog steeds niet in de gaten wat verantwoordelijkheid nemen is.
    Al had ik zeer zware twijfels of ze wel een stel blijven...

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik blijf me erover verbazen dat we massaal medelijden blijven hebben met mensen die toen het nog kon van alles meer wilden hebben, een steeds groter huis, een grotere auto, vakanties en natuurlijk van alles het laatste model, zoals een flatscreen t.v. Ipad en Ipod en smartphone en die het nu het minder gaat niet meer kunnen betalen, natuurlijk werd het ze allemaal erg makkelijk gemaakt met hoge hypotheken en makkelijk lenen, maar het zijn meestal mensen met een redelijke opleiding dus ook in staat om zelf na te denken en niet maar klakkeloos te doen wat de banken en de reclames hun voorhouden,we hebben toch zelf ook de verantwoording om na te denken over onze acties en wat de gevolgen daar van zijn ,ik woon zelf in een klein huurhuis met de nodige mankementen en hoofdzakelijk 2e hands meubilair en niet de nieuwste flatscreen en dergelijke maar wel een flinke buffer op mijn spaarrekening en dat met een minder dan modaal inkomen,nu zeg ik niet dat iedereen zo zou moeten leven,maar diezelfde mensen die je nooit eens hoorde roepen hoe goed ze het wel niet hadden en hoe blij ze waren met hun luxe zijn vaak wel de mensen die nu klagen en zielig doen nu het minder met ze gaat. misschien hadden ze wat eerder een stapje terug moeten doen en ook eens wat geld op de bank moeten zetten toen het ze nog wel voor de wind ging. en het frappante is dat ik regelmatig mensen in mijn omgeving hoor klagen dat alles zo duur is en dat het moeilijk is om rond te komen ,maar nog wel op vakantie gaan, nog steeds regelmatig wat nieuws voor in huis kopen en dergelijke. het lijkt wel of we allemaal vinden dat we maar overal recht op hebben en niet meer tevreden kunnen zijn met wat we allemaal wel hebben en met een scheef oog kijken naar mensen die meer kunnen en hebben dan wij.

    BeantwoordenVerwijderen