dinsdag 6 augustus 2013

Dienstige dinsdag

Vanmorgen met mijn hulp gehuishoud. Daarna naar de stad voor een nieuw snoeischaartje, het oudje had de geest gegeven. Ook daarin geslaagd. De gehele braderie die Juttersmarkt heet, overgereden en daarna lekker de tuin in. Ook zonder zon is het goed uit te houden en er ligt  daar nog veel werk.
Nu mijn energie toeneemt, is het een kwestie van langzaam maar zeker het lijf weer aan arbeid wennen en wat conditie opbouwen. Conditie is vrijwel zero nu, maar dat kan veranderen. Als dit tarwevrije eten  effect aanhoudt, ben ik de koning te rijk. Ik durf niet te juichen, want meermalen voelde ik me een poosje wat beter, maar bleef dat steken om weer terug te vallen naar een slecht niveau. Maar dit voelt heel goed.
Overigens, het betekent niet dat je je volop op glutenvrije granen kan storten ofzo, want dat werkt niet goed voor de meeste mensen. Lees het boek er maar op na. Ik wil trouwens wel waarschuwen dat het boek vrij grote stukken technische uitleg op biochemisch niveau bevat, dus het is geen Sonja Bakker populair gedoe, maar naar mijn idee (ik heb tenslotte een aantal jaren biologie gestudeerd, dus weet er wel wat van) een goed onderbouwde theorie.
Grappig, ik eet spontaan al een paar weken tarwevrij, zomaar, omdat ik geen trek had in substantieel zwaarder voedsel, en kom tot de ontdekking dat ik allerlei verbeteringen merk, die vervolgens pas door een boek bevestigd worden. Enfin, het verklaart veel van mijn (onbegrepen) klachten en als dit de sleutel ertoe is, prima.
Ik mis de granen niet. Granen geven juist een meer-meer signaal af en geven trek. Sluit ze uit de trek ernaar verdwijnt ook, hetgeen het niet tot een kwelling maakt om zo te eten, of een grote opoffering is, maar een opluchting juist.

6 opmerkingen:

  1. Het lijkt lastig om zonder brood, pasta etc. te eten maar met internet is er zoveel makkelijks en lekkere maaltijden te vinden. EEt je wel aardappelen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja, af en toe een niet te grote (<80 gram).

      Verwijderen
  2. Wat mooi,die omgekeerde volgorde. Bij mij gaf het boek en ook de voedselzandloper juist dat laatste duwtje om de tarwe te laten staan.( Zonder die enorme hoeveelheden havermout).Waar ontbijt je mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal met een smoothie, van fruit, soja of gewone zuivel, zaden en pitten en evt wat groente die er bij past.
      Warm is een beetje havermout of boekweit- of gierst-, rijst- of quinoiavlokken (een tot twee eetlepel rauw gemeten) gekookt in water en afgetopt met zaden en/of zuivel en wat fruit heerlijk.

      Verwijderen
  3. 2 eieren met ham/spek/kas/tomaat, soms samen meestal een van deze dingen. Of met 2 eieren, beetje vocht en 1-2 el. haverzemelen dan wordt het een soort pannenkoek waar weer alles op kan wat je op pannenkoeken lekker vindt en wilt eten, wel heel langzaam laten garen/drogen. Gebruik deze ook als wrap bij de lunch gevuld met wat roomkaas, ijsbergsla en restje vlees, kip of kaas.

    De vraag was niet aan mij maar ik vind het zo lekker dat ik het niet kon laten het te reageren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie tip, bedankt. Ik maak ook pannenkoekjes van boekweitmeel of quinoiameel. Zelfs meel van kikkererwten (toko) is goed bruikbaar.
      Maar het blijft bij kleine hoeveelheden meer als extraatje en bijgerecht dan als hoofdbestanddeel. Wat pannenkoekjes bakken en invriezen of in de koelkast bewaren voor meerdere dagen, dus.

      Verwijderen