vrijdag 30 augustus 2013

Bericht uit de bezette zone

Ook nu nog geen ontploffingen, gelukkig. Vanaf 8 uur vanmorgen is de woningdoorzoeking van het plofhuis hervat. Net lees ik dat de bewoonster is aangehouden, fietsend bij Callantsoog. Misschien kan zij de politie helpen met de lokatie van verder oorlogstuig, zodat niet zoveel mensen hun leven in de waagschaal hoeven te stellen en de buurt weer geruster kan slapen. Vannacht zat ik rechtop in bed omdat een lolbroek een stuk vuurwerk in de steeg achter mijn huis liet afgaan.
Het is een enorme operatie omdat het een groot pand betreft waar ook de ploeg van Peter van der Vorst in Mijn leven in Puin, niet zo snel zouden beginnen, plus dat er een groot erf achter ligt met misschien nog wel schuren of hokken erop. En wie weet ligt er nog wat onder de grond ook.
Toen ik vanaf de dijk vanmiddag even poolshoogte nam, zag ik dat er op de eerste verdieping mensen bezig waren die allerlei rommel, meubels en papieren uit de ramen in een grote container gooiden. Gister waren ze nog niet verder gekomen dan een gang, dus dat is al heel wat. Of er al meer munitie oid is gevonden, is nog niet bekend. Er wordt van uit geg aan dat de ontruiming minstens een week in beslag zal nemen en dat de afzettingen en ontruimingen van de nabijgelegen panden zolang ook zullen voortduren.
Eén mens kan veel aanrichten. Dit wordt een miljoenenoperatie, want hoeveel manuren, materieelinzet, omzetdervingen van nabijgelegen bedrijven, overnachtingen en andere opvang voor getroffen buren zal het kosten voordat alles echt veilig is?
Ik zit in een soort halve oorlogszone. Als er daar iets mis gaat, liggen ook mijn ruiten eruit. De handgranaten die gister werden gevonden waren al zwaar doorgeroest en levensgevaarlijk. Help mijn buurvrouw heeft een hobby...........

7 opmerkingen:

  1. Die vuurwerkmalloot wordt bedankt. Ik kan me voorstellen dat je rechtop zat. Hoop voor jullie dat dit alles met een sisser afloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij zit wel lekker in de R TL4 hoek geloof ik met al die programma's die je erbij sleept. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een paar jaar geleden was er in Amstelveen ook zo'n malloot met zeer gevaarlijke 'spullen'in zijn huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nog een geluk,dat er ontruimd wordt,voor er spontaan iets plofte. Ik wens je vannacht een rustige nacht.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei, ik leef met je mee! Hoop dat het toch allemaal voorspoedig gaat. En fijn dat er nog niets is afgegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gisteren hoorde ik het op het nieuws. Bijzonder hoor, zo een buurvrouw. Hopelijk is het binnenkort weer helemaal veilig.

    BeantwoordenVerwijderen