dinsdag 9 juli 2013

Zorg

Mijn lieve vaste hulp M. is drie weken met vakantie. Het is haar van harte gegund, want het is een lieve en plichtsgetrouwe meid, die nooit moeilijk doet en helpt waar kan.
Gelukkig heeft de Thuiszorg een goede manier om dat op te vangen en stuurt vervangers(sters). Vandaag kwam zo'n invalkracht en wat een lieve griet. Een afgestudeerde maatschappelijke en sociale dienstverlening, die nog geen baan kan vinden en dit werk als tussenoplossing doet. Leuk mens, en haar handen staan ook goed.  Deze week komt ze nog een keer en volgende week ook twee maal. Daarna, weet ik het nog niet, maar het is geen straf zo. Meestal is het ook alleen maar een positieve ervaring.
Intussen verdiep ik me stukje bij beetje in het verweer tegen de nieuwe indicatie, die een flinke urenvermindering inhoudt. Vandaag contact gezocht met de thuiszorg zelf, want hun mensen moeten nu in veel minder tijd veel meer doen.Het zal tot een grote ontslaggolf leiden.  Hieruit bleek dat de Gemeente nu uitgaat van het feit dat er inderdaad taken blijven liggen en dat de cliënt dat zelf moet oplossen. Anders dan ze in het advies naar de Beroeps- en bezwaarcommissie schrijft. Het is een bezuiniging op een punt waar eigenlijk niet bezuinigd kan worden voor velen. Mensen en hun noden zijn dus ondergeschikt aan het economische model. Wat een akelige maatschappij wordt het zo!!!

10 opmerkingen:

  1. En de "hoofschuldigen "zijn nu op zomerreces. Als de zorg en de vergoeding aan de gemeente niet zo was afgeknepen,werden mensen,die hulp nodig hebben nog fatsoenlijk behandeld. Succes met je verweer.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop zo dat het allemaal in orde komt. Het is tenenkrommend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is altijd prettig als u goede hulp in het huishouden heeft en wat gezelschap krijgt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En er zijn weer giga gouden handdrukken verstrekt dit jaar :( Je zou bijna denken, als je die bedragen hoort, b.v. 660.000 euro!!!! voor EEN persoon.... dat het allemaal wel mee valt met de tekorten maar we weten wel beter he???? Ze snoepen het gewoon af van de mensen die het het hardste nodig hebben :(
    Ik hoop dat je verweer vruchten afwerpt en dat je je nodige uurtje mag/kan behouden!!!!

    Pff, als ik dit soort dingen hoor krijg ik de neiging in de auto te springen en je te komen helpen.....
    Succes ermee!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ( in Doetinchem ) heeft Sensire alle huishoudelijke hulpen maar vast ontslagen per 1 januari.
    Hoe dat verder moet? Tja, joost mag het weten...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vervelend Vlasje, dat er andere dingen beweerd worden dan er werkelijk gezegd of geschreven is. En dat je zo moet strijden voor dat ene broodnodige uurtje. Zo krom, wat iemand hierboven al schreef: manangers gaan er met tonnen vandoor. Dat kan toch niet!
    De andere kant, al die mensen die worden ontslagen. Mijn moeder is een huishoudelijke hulp, ze is de 50 gepasseerd en heeft geen diploma's. Als zij haar baan kwijt raakt hebben mijn ouders echt een probleem, ik hoop dat het niet gebeurt. Haar klanten zijn ook dik tevreden met haar. Dat zou dubbel zo sneu zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waar moeten al die vrouwen, die Jetje van het ministerie graag aan het werk zou zien, zodat ze zich in geval van "verlaten door de partner om welke reden dan ook" dan aan het werk, vraag ik me af, terwijl degenen die al werken de laan uit worden gestuurd en mensen, die echt hulp nodig hebben, dik in de problemen komen door al die ontslagen. Als jetje haar zin krijgt zijn er geen vrijwilligers om de gaten te vullen, de ontslagenen hebben het dan echt te druk met goedkopere winkels zoeken en meer zelf doen. Niet uit te voeren plannen noemen wij luchtfietserij, gebakken lucht. Zo, dat lucht op, ik hoop dat het meevalt en dat je de nodige oplossingen vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Jeetje mina ik wordt hier zo ontzettend kwaad van, ik merk er echt heulemaal niets van dat de PVDA in de regering zit. EN ik weet echt wel waar het geld opgesoupeerd wordt bovenin. Ze moeten die exorbitante salarissen in de top stoppen en echt heel veel thuiszorg instellingen hebben hier last van. Bij mijn vriendin in het verpleeghuis moeten ze 36 vuur per dag bezuinigen. MAar bij de teamleiders en managers gaat er niets af! Terwijl die meisjes dat werk van die teamleider best kunnen doen hoor. Kijk maar naar buurtzorg.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maareh succes hé en laat je niet kisten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hebben voor zoontje kinderthuiszorg, maar onze indicatie liep in februari ook af. Uren werden een stuk minder als verwacht, omdat hij ook minder zorg nodig had. Maar dit was heel erg weinig, dus bezwaar ingediend. Het duurde 12 weken voor er een uitspraak kwam, in de tussentijd verbeterde de toestand. En daardoor is ons bezwaar afgewezen, sterker nog helemaal stopgezet. Nog 2x 4 uurtjes kinderthuiszorg en dan is het klaar. Ik wist niet dat een bezwaar ook negatief kon uitpakken, dus wees hier voorzichtig mee.

    BeantwoordenVerwijderen