zondag 7 juli 2013

Zomerig

Eindelijk is het zelfs in de Noordkop zomer. Gister voor het eerst boven de 20 graden en doordat het kwik ook niet veel hoger komt en het windje waait, is het heerlijk, niet heet, maar gewoon prettig om buiten te zijn.
Ik geniet van de tuin, lees er, eet er, mijmer en droom er, via mijn tablet kan ik evengoed de Tour redelijk volgen en ik laat mijn handjes wat wapperen t.a.v. de eeuwig oprukkende groene massa's. Echt zomerleven!
Slapen doe ik daarna als een roosje, want de buitenlucht is het beste slaapmiddel.
De Tour? Volg ik toch de Tour? Ja en nee. Ik kijk, redelijk veel, maar minder dwangmatig, en op een geheel andere manier. Klassementen en tijden laat ik me grotendeels voorbij gaan, zonder er veel aandacht aan te geven. Ik bekijk het als spektakel, minder dan als sportwedstrijd. Er gebeurt altijd veel, nog afgezien van de valpartijen. De omgeving is prachtig, het geheel een kijkspel, er zijn drama's, grappige dingen en het is boeiend. Het sportieve is anders geworden. Natuurlijk beulen veel renners zich af en worden er prestaties geleverd, alleen het zuivere sportieve gehalte is dermate discutabel, dat het me niet meer in de greep kan  houden. Ik wil me ook niet meer afvragen of een sensationele beklimming nu wel of niet op brood met pindakaas is gereden, nee, het is voor mij bij voorbaat volslagen onduidelijk wat de waarheid in deze is, dus ik zie het meer als een groot improviserend toneelstuk en als zodanig toch de moeite van het kijken waard. Ik heb ook geen echte favoriet meer, al heeft de Nederlander Bram Tankink (geen kandidaat voor de eindzege) een zwakke plek bij mij vanwege zijn kop, die zo van de Aardappeleters van Vincent van Gogh weggelopen lijkt. Iemand die liever piepers eet dan pasta en geen flauwekul aan zijn lijf wil, tenminste,zo komt hij over. Maar ook daarin kan ik me danig vergissen. Ach het is net Shakespeare, al het menselijke is niemand vreemd, inclusief bedrog. Voorlopig vermaak ik me er prima mee.

7 opmerkingen:

  1. Wat een luxe,in de tuin tv kijken.Geniet van de volgende zomerdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De passage over de tour heb ik hardop aan A3 voorgelezen. Een ware column is het. Opinierend en met humor. Je kunt zo de opvolger van Bert Wagendorp worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat schrijf je toch heerlijk ;)
    Heerlijk om zo buiten te kunnen leven, super!!!
    Hoop dat je nog een aantal dagen... weken.. ( van mij mogen het zelfs maanden zijn) kunt genieten van het zomerse weertje met dat fijne sfeertje ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vraagje... weet dat jij geregeld sapjes maakt met zo'n sapapparaat (toch?)
    Nu heb ik er hier een staan, weinig gebruikt, van philips. Heb jij daar interesse in? (als je googlet op philips juicer zie je welke ik bedoel). Mocht je hem willen hebben dan stuur ik m graag naar je op, uiteraard zonder kosten. Ik hoor het wel, of niet das ook goed!

    BeantwoordenVerwijderen