vrijdag 21 juni 2013

SAILing

Het is sinds gisteren SAIL in Den Helder. Een groot evenement en de hele stad staat in het teken van. De middenstand stort zich er op, met SAIL-burgers, SAIL-menu's, SAIL aanbiedingen enfin een en al maritiem, waar je ook kijkt. Gister zag ik grote mensenmassa bij het station, een deel ging  te voet richting haven (is dichtbij) en edr waren ook pendelbussen. Verkeersregelaars, infoborden, muziek, vreemde zeelieden, enfin het is losgebarsten. Gister kwamen de schepen die voor de rede van Texel lagen in een optocht naar de haven en was de dijk overstroomd met mensen. Nu regent het pijpenstelen (van Popey??)en is het erg rustig. Ik ga niet kijken want met de scootmobiel is het lastig manoeuvreren in mensenmassa's en zie je voornamelijk ruggen. Ik laat het aan me voorbijgaan, dus. Ben niet zo'n botengek mens, en hoewel het er best mooi uitziet allemaal, ben ik ten eerste niet gek op mensenmassa's en ten tweede stoot het commerciële ervan me tegen de borst.
Als het goed is, is maandag alles voorbij, dan gaan we door naar de Kermis van begin juli..... Evenementen te kust en te keur, want de mens moet vermaakt worden, nietwaar. Vooral als daar leuk aan te verdienen valt.

22 opmerkingen:

  1. Wat een zeldzaam chagrijnig stukje. De marinedagen in Den Helder zijn voor veel boot en vaarliefhebbers elk jaar weer een hoogtepunt ( en dat zijn er best veel).Dit jaar zelfs een heel bijzonder jaar. Doodzonde van het slechte weer. Groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gun iedereen van harte zijn/haar lol hoor, maar alle grote evenementen zijn niet zo aan mij besteed. En ik ben geen bootjesliefhebber, al zie ik heus wel dat het er mooi uitziet allemaal. Maar als je centraal woont krijg je week in week uit feestelijkheden met veel lawaai en gedoe voor je kiezen en hoeft het niet zo erg.

      Verwijderen
    2. Jemich .Ik ben zelf wel een enorme traditionele bootjes gek maar ik kan zo goed begrijpen dat als je en niet van massa,s houd en je je in een scoot voortbeweegt dat je je er liever niet tussen mengt.
      Daar hoef je niet chagerijnig voor te zijn.
      De comercieele patat en braadworst walmen zijn aan mij ook niet besteed ;-)
      Groet Maamke

      Verwijderen
    3. En vraag me af,weet zeker dat driekwart van het volk erop af komt omdat het een happening is en niet voor de bootjes.
      Heb veel van dat aapjes kijkend volk voor bij zien schuifelen .Snap het nu.Eindelijk.Door jullie reaktie,s
      Er bij en het mee gemaakt moeten hebben.Niet om het verschil tussen een bark en brigantijn te weten te komen.
      Hèhe .Eindelijk dat inzicht :-)
      Groet Maamke

      Verwijderen
  2. Ik zag gisteren de beelden in het journaal van die prachtige oude schepen, ohhhh zo mooi... Het is veel te ver weg voor mij, maar ik had het dolgraag in het echt willen zien!
    Maar ja, dat soort evenementen is vaak inderdaad heel druk en vergeven van "Hollandse Handelsgeest", dat is dan ook wel weer zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het mooi om te zien, we wonen op 20 min rijden en komen elk jaar ff kijken. Vandaag wel een extreem slechte dag. ( het is hier nog niet droog geweest)

    Deb

    BeantwoordenVerwijderen
  4. die commercie is gewoon nodig om dit soort evenementen te betalen. Wat denk je dat het kost om zo'n boot naar je haven te krijgen? Die komen er niet voor het mooie zonnetje en de gezelligheid.

    Kun je ook kniezen en zeggen in deze crisis maar niet meer organiseren, maar dan verdien je zeker helemaal niets. Is ook niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. En ik vind dat als je een hekel asn drukte hebt je gewoon in een buitenwijk of op het platteland moet gaan wonen.

      Verwijderen
  5. Mij zul je ook nooit aantreffen in mensenmassa's dus ik geef je groot gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vorig jaar ben ik geweest, we waren toch in de buurt op vakantie. Ik vond het een aanrader. Wat een boten (kun je in ieder geval zien waar de belastingcenten naar toe gaan) Er waren allerlei demonstraties en op bijna ieder schip mocht je op om rond te kijken. Een hele ervaring voor een landrot. En alles is gratis (behalve dat wat je eet en drinkt maar zoals iedere zuinige Nederlander/consuminderaar hadden we dit zelf meegebracht.)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ieder zijn meug. Ik heb sinds ik hier dertig jaar geleden kwam wonen elk jaar wel 1 of meer evenementen erbij zien komen. Ook de Kermis was toen op een andere plek. Ik heb er niet om gevraagd en ik ben het van harte eens met deze so Chicken post; Je Mag Dingen Missen

    Een geweldige recensie voor een toneelstuk, een fantastische vakantiebestemming, een recept dat je absoluut móét proberen. Heb je ook weleens het gevoel dat het onmogelijk is om alles uit het leven te halen? Wij hebben tips!
    Er is gewoon teveel te doen

    Er spelen in jouw omgeving de komende maand zeker 10 theatervoorstellingen die je éigenlijk niet mag missen. Daarnaast kan ik je zo voorzien van een lijst met gewéldige boeken die je leven zullen veranderen. Dit weekend komt er een leuke film op tv, die leuke serie begint binnenkort weer. Je hebt nog twee tijdschriften liggen, je moet nog dat leuke restaurantje uitproberen, je vriendin wacht met smart tot je haar recept eens gaat uitproberen.

    Je favoriete artiest heeft een nieuwe cd uitgebracht, je wilt dit jaar iets origineels doen voor kerst, er is een goede aanbieding bij de HEMA en je moet nu écht weer eens afspreken met die goede vriend die je veel te weinig ziet.

    Het maakt niet uit wát er op dit moment allemaal in je leven speelt, het is slechts een korrel zand op een uitgestrekt zandstrand. De mogelijkheden zijn eindeloos, er zijn zoveel geweldige dingen die je nog wilt doen en ervaren dat je er simpelweg te kort voor leeft. Er is simpelweg te veel te doen.
    Proberen alles uit het leven te halen

    De vraag is echter, is het wel echt nodig om al die dingen te doen? Veel mensen willen alles uit het leven halen wat erin zit, dat is waar. Maar wat is dat precies, alles uit je leven halen? Betekent het dat je alles moet doen wat je geweldig lijkt? Dat je geen enkele kans moet laten liggen?

    Het is interessant om te zien dat de toegenomen keuzemogelijkheid bij veel mensen niet leidt tot geluk, maar juist tot stress. Wat moet je kiezen als de keuze onbeperkt is, maar jouw tijd en geld slechts beperkt? Is het inspringen op alle mogelijkheden die de wereld te bieden heeft ‘alles uit het leven halen’, of haal je hiermee juist het leven uit jezelf?
    Je mag de wereld aan je voorbij laten gaan

    Wat is leven? En hoe haal je ‘alles eruit’? Veel mensen hebben het gevoel dat leven zich uit in doen. Maar wanneer je er eens heel goed over nadenkt, blijkt dat leven zich niet uit in doen maar in zijn.

    Leven is zijn. En dat betekent dat ‘alles uit je leven halen wat erin zit’ niets te maken hoeft te hebben met alles doen wat op je pad komt. Het zou eerder kunnen betekenen dat je het ‘zijn’ ten volle wilt ervaren. Dat je het leven zo intens wilt maken dat je echt voelt dat je leeft.

    Wat houdt dit in? Heel simpel, je hoeft je niet zo druk te maken om alles wat mogelijk is. Je hoeft je niet te laten opjagen door de maatschappij om je heen. Je mag kansen laten schieten, voorstellingen missen, recepten niet klaarmaken. En je mag je daar niet schuldig over voelen. Al die activiteiten vormen namelijk niet de kern van je leven. Je mag de wereld aan je voorbij laten gaan, als je dat op dit moment beter vindt voelen.
    Durf de eenvoud te omarmen

    Soms heb je behoefte aan rust, aan eenvoud. Probeer de rust niet te zoeken door meer aan je leven toe te voegen of door als een kip zonder kop allerlei leuke dingen te doen.

    Zodra je beseft dat het leven draait om zijn, niet om doen, kun je op een andere manier genieten van iedere dag. Je kunt dolgelukkig worden van spelen met je hondje met volle aandacht, je kunt intens genieten van heerlijk eten, je kunt helemaal op gaan in mooie muziek of een heerlijke vrijpartij.

    Het is oké om dingen te ‘missen’. Je hoeft niet alles te doen om alles uit je leven te halen, laat staan om simpelweg gelukkig te zijn. Je kunt de wereld gerust aan je voorbij laten gaan en meer uit je leven halen dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Dus maak je niet druk om wat je allemaal nog moet doen. Durf simpelweg te zijn.

    De prijzen van consumpties zijn trouwens schandalig hoog bij deze feestelijke dagen.



    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk mag je dingen missen, maar ik vond de toon van je stukje vandaag bijna beschuldigend naar mensen die wel dol zijn op dit speciale evenement. Het ga je goed verder. Ikmstop met lesen bij je

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat jij er in leest, niet wat ik erin gelegd heb. Als ik ergens niet dol op ben, veroordeel ik niemand die dat wel is. Smaken verschillen toch? Lezen mag altijd, moet ook niet.

      Verwijderen
    2. Jammer dat je zo negatief reageert, Riet. Zo geef je mensen het gevoel dat men honderd keer moet nadenken voor men een blog plaatst. Gelukkig bestaat in NL vrijheid van meningsuiting. Als Vlasje van rust en eenvoud is daar niets mee.

      Verwijderen
    3. Het laatste zinnetje moet zijn: Als Vlasje van rust en eenvoud houdt, is daar niets mis mee.

      Verwijderen
  9. Er is inderdaad veel te doen overal. Een geluk voor de toeristen hier,die weinig aan het strand hebben. Maar ik heb de aktiviteiten-krant bewaard om te weten,wanneer ik alleen heel vroeg nog boodschappen doe in de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vlas, het lijkt er sterk op dat je door de ietwat narrowminded fanclub van Immie afgestraft wordt.
    Zo wordt het kaf van het koren gescheiden, prima toch?

    Riet, misschien dat je ook beter wat meer tijd had kunnen investeren in fatsoenlijk leren schrijven in plaats van het hier je tijd verdoen met "lesen";-]]? toedeledokie!

    Vlas, heb het ook niet op die mega-grote en drukke commerciële evenementen maar Sail vind ik wel heel bijzonder hoor, het staat jou uiteraard geheel vrij hier het jouwe van te vinden.

    Verdedig je verder niet zo, blijf jezelf, het is jouw blog en dat jij jouw hart op de goede plek hebt zitten is voor mij als lezer overduidelijk.


    Linda







    BeantwoordenVerwijderen
  11. bedankt voor de mensen die lezen wat er staat. SAIL is iets aparts, voor wie hier van houdt. Ik voel me vrij om op mijn blog te schrijven wat ik denk en voel. N iet om bij iedereen in de smaak te vallen, of om iets te bereiken. Het is jammer dat alles vandaag in het water viel, maar dit is Nederland, altijd wisselvallig en nu uitermate grillig.
    Het is wat het is.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het blog van Immie is niet meer....
    Ik ben er helemaal niet rouwig om, gisteren heeft ze weer een heel vals en zuur verhaal over jou en jouw consuminder levensstijl geplaatst, want waar blijft een mens met een superego zonder wraak?
    Sloeg overigens allemaal weer als een lul op een drumstel;-].
    Voor Immie, je leest ongetwijfeld mee; get a life en communiceer niet alleen met je konijnen want die feedback doet je blijkbaar geen goed.
    Linda












    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Immies is al vaker gestopt of dreigde te stoppen. Ik hou me er niet meer mee bezig, het is niet iets dat een bijdrage geeft in mijn leven. Als Immie zo wenst te leven is dat haar keus, mijn leuze is leven en laten leven.
      Geen idee waarom ze zo op mij reageert. Haar onvrede verwijt ze aan anderen, lijkt me geen prettige manier van leven.

      Verwijderen
  13. Gisteren naar de Sail geweest voor het eerst in mijn leven. Vooral voor de kinderen was het erg leuk omdat ze veel zelf mochten doen. Op een gegeven moment meer de straatstenen gezien dan de schepen, vanwege de vele regen die uit de lucht kwam vallen en wij helemaal doorweekt waren. Uiteindelijk eerder naar huis gegaan omdat de jongste gewoon blauwe lippen had gekregen van de kou. Ik zou het nog wel een keer over willen doen met mooi weer, want bepaalde schepen had ik graag van binnen willen zien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, het weer was bar en boos, vrijdag nog erger. Jammer voor alle dagjesmensen. Voor mensen met nautische belangstelling is het leuk, hoewel er vaak lange wachttijden zijn voor de schepen. Kinderen vinden dit soort dingen vaak leuk. Het is dit jaar een combi van de Marine dagen (vroeger Vlootdagen) en de SAIL. Daardoor wel erg groot opgezet. Fijn dat jullie genoten.

      Verwijderen