zondag 23 juni 2013

Gedachten

Iedereen draagt iets kostbaars in zich
dat in geen ander is te vinden.
Dit te ontdekken is je weg.

Martin Buber  (ingestuurd door: Rehana Gulzar, Utrecht NL)

Dit is de dagelijks gedachte van vandaag die ik in mijn mailbox vond.
Het zette me nogmaals aan het denken over onder andere de clash die plaatsvond met een medeblogster. Ze is gestopt, of in elk geval niet meer onder haar naam te vinden.
Juist bij haar vond ik het zo bewonderenswaardig dat ze zoveel moeilijke periodes in haar leven overwonnen had, dat ze een zinvol leven wist te creëren, waarin zorg voor haar ouders, haar dieren en haar vrijwilligerswerk een grote rol spelen. Dit heb ik haar ook regelmatig laten merken. Daarom volgde ik haar ook.

Natuurlijk respecteer ik haar besluit, maar de aanleiding om te stoppen/verhuizen, schijn ik te zijn en dat voelt vreemd. Het is nog vreemder omdat ik me er niet van bewust ben iets geschreven te hebben wat iemand zo overstuur kan maken. Ik probeerde op een nette manier te zeggen dat er meer meningen zijn en dat ongenuanceerdheid voorbij gaat aan het initiatief dat anderen tonen, al is het niet jouw pakkie-an. Zelf had ze op een gegeven moment ook de overgang naar biologisch eten gemaakt en was ze budgetbewust bezig. In andere tijden en omstandigheden was dat ook een andere wereld voor haar geweest. Een mens maakt nu eenmaal een ontdekkingsreis in zijn leven.
Bloggen is een vorm van communiceren. Ik zal niet zeggen dat mijn levensvisie de enig juiste is, maar voor mij werkt het en dat wil ik delen. De dingen die te maken hebben met mijn overtuigingen, ik ben altijd nogal wars geweest van bijvoorbeeld meelopen met de grote massa (letterlijk en figuurlijk) heb zo mijn smaak in muziek en kunst en literatuur en ben beslist pacifist en links te noemen. Ik geloof niet dat ik erg predik, maar soms wil ik hier wel eens doormijmeren over dingen die me raken en de bijbehorende kennis die ik hierover heb, delen. Dat blijf ik doen. Ik heb zelf ook zo mijn voorkeuren in blogland. Sommige blogs lees ik voornamelijk voor de info, anderen omdat de persoon erachter me steeds meer nader komt te staan en ik meeleef met hun belevenissen. Weer anderen zijn vooral inspirerend, al zal ik hun pad van zelf doen en leven niet willen of kunnen volgen.
Het ontvangen van reakties is een van de leuke dingen van bloggen. Een uitwisseling van ideeën , adviezen, commentaar, aanvullingen, medeleven en ja soms ook kritiek. Net zoals in het gewone leven, zeg maar. Ik vind het fijn, de meeste reakties en zelden is het iets dat echt negatief uitpakt. Dan probeer ik of uit te leggen wat ik bedoelde, of ik negeer het. Leven en laten leven, nietwaar?
Een enkele keer tref je een trol, iemand die het gewoon leuk vind om rare negatieve reakties achter te laten bij wie dan ook. Dat beschouw ik als dingen die je beter kunt negeren, dan gaat de lol er wel snel af. Vervelender vind ik de reakties die me iets willen verkopen en gewoon verkapte advertenties zijn. Wil je die uitsluiten, dan moet je met codes ofzo gaan werken  en daar heb ik geen zin in. Ik vis ze uit mijn mail met filters, alleen stopt het nooit echt. Ach elk leuk ding heeft wel ergens een zwart randje.
Mensen ik blijf gewoon bloggen zoals ik het al jaren doe en wens me er verder niet meer druk over te maken dat iemand zich aangevallen voelt, terwijl dat niet zo is.
Ik wens haar veel geluk en wijsheid toe, en vervolg mijn eigen pad.

17 opmerkingen:

  1. Je motivatie om te bloggen spreekt me aan en herken ik. Ik ben me wel bewust,dat geschreven taal sneller op eigen wijze geinterpreteerd wordt dan de gesproken taal in een gesprek. Toch moet dat geen filter zijn,waardoor iemand vanuit eigen zijn schrijft.groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bloggen blijft boeiend omdat er zoveel verschillende mensen en meningen zijn die je anders misschien nooit zou hebben leren kennen. De drempel in blogland is lager en dat houdt een zeker risico in. Maar iedereen is bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zelf heb ik geen blog,maar lees wel bij een heleboel blogs mee
    en reageer ook wel ,maar ik probeer er wel op te letten dat ik niet beoordeel of veroordeel, ben het niet altijd eens met het geschrevene ,maar probeer mijn reactie zodanig te formuleren dat duidelijk is dat het mijn mening is of mijn gevoel en dat ik niet probeer iemand te beinvloeden of te veranderen.zolang mensen niet bewust anderen kwetsen of benadelen of ronduit misdadig bezig zijn vind ik het niet mijn taak hen daarop aan te spreken en als ik me echt erger aan een bepaalde manier van schrijven dan lees ik die blog gewoon niet meer. ik vind het lezen van verschillende meningen en levensstijlen een goede manier om zelf iets te leren en neem mee wat ik mijn leven toe wil passen en lag naast me neer waar ik niets mee heb. Ans


















    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mooie insteek, Ans. Sluit aan bij de mijne.

      Verwijderen
  4. Dit is niet de eerste keer dat I.emand zo reageert. Ook ik had grote bewondering voor de manier waarop ze zover was/is gekomen en heb dat duidelijk laten blijken en dat was goed! Een keer 'n kritische noot en dat was helemaal niet goed! Jammer....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het heeft je toch wel wat gedaan want je komt er iedere keer weer op terug.In feite heeft het te maken dat ieder mens zijn of haar eigen gevoel heeft en dat je wel met een reactie kan komen , maar een gevoel van een ander ontkennen kan niet , dat is het gekke met een gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit blog is de laatste keer. En natuurlijk spe3elt het een poos door je gedachten, omdat er zoveel vraagtekens blijven. Ontkenning van andermans gevoelens, is niet wat hier gebeurde. Er was een verschillende blik op het leven. Ik denk dat het hele gebeuren meer over de dame zelf zegt dan over mij.

      Verwijderen
    2. Maar je schrijft dat ze overstuur raakte. En dat je je daar niet van bewust was. Misschien bedoelt Astrid dat gevoel.

      Verwijderen
  6. Het bloggen is voor mij een uitlaadklep, zeker momenteel. Er gebeurt zoveel, dat kan ik in het 'echte' leven nog niet met iemand delen. En toch wil ik het kwijt.Anders loop ik tegen de muren op.

    Buiten wat er nu in mijn leven speelt, vind ik bloggen heerlijk. De reacties zijn leuk, sommige daar gelaten. Maar iedereen heeft recht op een mening. Daar mag je voor uitkomen, maar het hoeft niet kwetsend te zijn.

    Ook ik heb vele blogsters leren 'kennen". Lieve blogsters die ik een arm hart toedraag. Ik zou niet meer zonder kunnen, zonder het bloggen en zonder de lieve blogsters.

    Ik heb altijd waardering en respect gehad hoe jij in het leven staat. Hoe je met alles omgaat.Ik hoop dat zij (die gestopt is) dat ook op een dag inziet. Bloggen is zo leuk, ik gun het haar ook.

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Moet natuurlijk zijn: een warm hart.....

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben een stille meelezer en ben van mening dat als deze clash er niet was geweest er een andere was gekomen met iemand anders..... daar kon je op wachten aangezien dit in het verleden vaker is voorgekomen. Ik hoop voor haar dat ze rust in haar zelf vindt.

    Groeten Evalise

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het is lastig als kritiek wordt opgepakt als een aanval op een persoon. Dan krijgt het een dynamiek wat je niet meer in de hand hebt. Wat voor jou weer akelig is.
    Toch vind ik het spijtig dat ze gestopt is, schrijven is ook een uitlaatklep, en ze kon het ook nog. Misschien pakt ze het weer op.

    Communicatie

    http://vimeo.com/63873214

    Misschien vind velen dit afschuwelijk, geef toe moest ook wennen. Over kunst gesproken! schoonheid & kracht

    Wat meer weten? over Marina Abramović:
    http://cultuurgids.avro.nl/front/detailcloseup.html?item=8276184

    Zo mijn spambijdrage ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Indrukwekkend!
      Nee ik beschouw dit niet echt als spam, maar als een vorm van aandacht vragen voor iets wat ook echt de moeite waard is. Voel me vereerd dat je meeleest.
      Een uitlaatklep gun ik iedereen, maar als je geen behoefte aan niet-meepraters hebt, kun je beter geen reakties toelaten.Van mij mag ze bloggen, natuurlijk, ik laat haar echt wel met rust. Ik ben geen stalkster ofzo. Ik wil alleen met open vizier mensen tegemoet treden.

      Verwijderen
    2. Ik ben fan van Marina Abramovic, zij maakt prachtig werk. En dit filmpje doet mij steeds weer huilen zodra haar ex onverwachts aan haar tafel gaat zitten. Echt Ontroerend! Groet Evalise

      Verwijderen
  10. Ans heeft in haar reactie eigenlijk alles gezegd wat ik ook had willen zeggen. Behalve dat ik dan zelf wel blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat I zou stoppen zat er aan te komen, weet niet of jij daar de aanleiding toe bent. I heeft veel positieve aandacht nodig en veel liefde. Dat krijgt ze van haar dieren en in het klooster en ook van veel bloglezers. Kritiek kan I slecht verdragen, ze is snel gekwetst. Door te verhuizen naar WP en privé blogs af te schermen heeft ze al een signaal afgegeven. Nu is blijkbaar de maat vol voor haar, ze kan niet aan de verwachtingen voldoen die blogland van haar heeft. Daar schreef ze ook vaak over, ze wilde niet minimaliseren of groenten zaaien in de vensterbank. Blijkbaar heeft I het idee dat dit een voorwaarde is om te mogen bloggen? Maar haar blog was juist uniek omdat ze niet het zoveelste bezuinigingsblog had, of over moestuinieren. I voelt zich niet geaccepteerd is mijn idee, en dat ligt niet aan jou Vlasje.
    Ik kijk ook maar mee vanaf de zijlijn maar heb zo het idee dat I het erg moeilijk heeft met zichzelf en haar omgeving,het bloggen is haar uitlaatklep zoals voor heel veel mensen die bloggen. Misschien is ze teleurgesteld in mensen en sluit ze daarom nu haar blog.
    Groet Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt me dat je aardig de spijker op de kop slaat. En ik ben niet eens zo'n verwoede moestuinierster.....:-D.
      Nee,haar gevoel komt uit haarzelf voort, ze werd in "blogland"juist met liefde ontvangen.
      Serieus, ik wens haar oprecht het beste toe voor de toekomst.

      Verwijderen