zondag 9 juni 2013

Evenwicht

Het is duidelijk te merken als ik een beetje uit mijn normale routines stap. Niks mis mee, om dat af en toe te doen, maar als ik mijn eigen ritme verwaarloos op iets langere basis, heeft dat negatieve effecten.
De laatste weken ben ik een beetje slordiger met mijn voeding geweest en heb ik ook andere goede gewoontes wat verslonst. Waarom? Ach als je een paar dagen door allerlei omstandigheden even uit je normale doen wordt gehaald, is het soms een aanleiding om het geheel wat  gemakzuchtiger te doen en dan merk je opeens dat je niet lekker in je vel zit.
Ik ontbeet niet meer met mijn havermout (warm) mengsel of smoothie, (koud). Meteen had ik s middags ook trek in andere dingen dan normaal en verviel ik wat makkelijk in snaaien en snacken, het avondeten smaakte me vaak niet en zo was het opeens na slechts enkele weken een beetje rotzooiderig geworden. Hoewel ik niet echt verviel tot het echte grote snaaien en niet al te ongezond at, was het niet goed voor me.
Ik sliep slechter, had het koud (nou ja, kan het veel anders, maar nu was mijn  inwendige thermostaat van slag ook nog), kreeg last van gewrichtspijnen die steeds meer  storend werden en de moeheid nam explosief toe, samen met een soort depressieve lusteloosheid.
Eerst weet ik het vooral aan de lange winter en het niet echt doorbreken van beter weer, maar het heeft vooral te maken met mijn eigen eet- en gezondheidspatroon van de laatste drie weken.
Sinds gister heb ik mezelf weer eens streng toegesproken en extra anti-oxidantrijk voedsel aangeschaft en hup met die smoothies, sappen, salades en soepen. Weer mijn oefeningen doen en mijn  eigen ritme hervinden.
Wonder; de gewrichtspijn  is al na 1 dag behoorlijk afgenomen, dus dat motiveert me zeker om mijn regime weer ernstig te nemen. Het gekke is, dat ik gezonder eten lekkerder vind, en niet echt ingewikkelder of tijdrovender, maar het eist even meer aandacht, de aandacht die even ontbrak door me teveel in beslag te laten nemen door andermans sores.
Dus de puntjes weer op de i, zonder onnodig streng voor mezelf te zijn.  Een smoothie met aardbeien, frambozen, bosbessen, maca, pitten, lijnzaadolie, chia is zeker geen straf, maar een traktatie.
Gisteren at ik asperges met een dip van roomkaas, gerookte zalm en kruiden en dat was toch een partij lekker!!!
Voor vandaag een rosti van bataat en een salade met allerlei goodies erbij.
Het komt goed!!!!


6 opmerkingen:

  1. rosti van bataat, heb je een recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals altijd doe ik maar wat; ui en knof fijnsnijden en fruiten, dan geraspte bataat erbij eerst omscheppen, dan aandrukken en op een laag vuurtje bruin laten worden aan onderzijde en dan omdraaien. Kruiden; zout, peper, selderij en roosmarijn lijken me lekker.

      Verwijderen
  2. Dit herken ik. Alleen in minder direkte oorzaak-gevolg reaktie als jij.Na de vakantie met meer tarwe(brood)staat er nu ook fruit en groente op het menu. En mag manlief alleen frietjes halen en eten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Herkenbaar die mindere periodes. Al heb ik dan geen last van de gewrichtspijnen. Maar ik word wel moe, gemakzuchtig met eten, snaaien, huis laten 'verrommelen'. Het is best lastig omdat op tijd allemaal in te zien. Vaak merk ik het pas als ik er middenin zit of verkouden/ziek word.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap dat je het zelf zo snel in de gaten hebt en bovendien ook nog eens direct weer het roer om gooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een herkenbaar blog.... ook ik rommel de laatste tijd teveel en merk dat ik veel meer trek heb in bijv. zoetigheid, terwijl ik helemaal geen zoetekauw ben. Terug naar de basis en meer aandacht schenken aan wat mijn lichaam (en geest) echt nodig heeft. Dikke zoen!

    BeantwoordenVerwijderen