zondag 12 mei 2013

Vrijheid en waarheid

Gister, de regen  stopte en op de tv was een uitzending van OHM over Krishnamurti. Ik keek, want het was een mooi en inspirerend mens, een onafhankelijk denker die meer vroeg dan beantwoordde.
Terwijl ik nog even nadacht over de begrippen waarheid en vrijheid, zag ik een klein vliegend insectje op het raam naar boven lopen. Meteen verlegde mijn aandacht zich daarnaartoe. Wat was het voor beestje? Een soort gaasvliegje? Wat eten die dieren, waarom loopt hij daar zo keurig in een rechte lijn naar boven. Waarom vliegt het dier niet met zijn mooie vleugeltjes. Wat zijn die teer en toch functioneel. Is er bewustzijn bij zo'n wezentje? Hij/zij weet dat hij is wat hij/zij is en wat nodig is om te leven en overleven, waar het naar moeten zoeken om te eten en zich voort te planten. Dat is toch een vorm van bewustzijn? Hoe lang leeft zo'n vliegje? Heeft het tijdsbesef? Wat is zelfs zo'n nietig diertje een wonder van vernuft. Het heeft DNA en overleeft waarschijnlijk als soort al eeuwen , vele eeuwen. Kan zich ws aanpassen als de omstandigheden niet ideaal zijn. Wie of wat bedreigt zo'n leventje in het bestaan? Waar past het in de voedselketen, waar is het uit geevolueerd? Hoe kan het tegen een ruit oplopen?
Tja........ en dan denk ik ook aan het heelal, zo reusachtig, zo mysterieus en zo buiten ons gezichtsveld grotendeels en misschien ook maar een onderdeel van
 En ik ben stil.

4 opmerkingen:

  1. Ik heb genoten,vooral van de oude opnames van de jonge Krishnamurti.Ooit wilde ik proberen of ik een paar maanden op één van zijn scholen zou kunnen werken. Maar het leven was daar te streng georganiseerd in tegenstelling tot het opvoedkundig gedachtengoed van Krishnamurti. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms voelen wij ons ook zo klein als dat vliegje. Rustige zondag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je dan zo aan het denken ben is het toch allemaal een groot wonder niet waar?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Stille verwondering, mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen