vrijdag 24 mei 2013

Soeperig weer

Als de zon  en de warmte niet naar mij toekomen, haal ik ze zelf wel tevoorschijn in een heerlijk verwarmende soep. Lekker bij de lunch om de buik weer op temperatuur te krijgen en de handen aan te warmen.
Had nog een oranje (hokkaido) pompoen die rare plekje kreeg. In bliokjes, koken, in andere pan uien en knoflook en wat rode paprikasnippers fruiten, restje gekookte bruine linzen, tomaat, en lavas, rozemarijn, bonenkruid en daslook (vers uit de tuin) erbij en het geheel met voldoende vocht in de blender.
Afproeven op zout, evt peper of wat kerrie en smakken maar; om de smaak te verzachten kan er (vega-) room, yoghurt of melk bij, maar ook kokosmelk kan goed.
Is zo'n soep na een dag of wat nog niet op en begint het te vervelen? Een flinke hoeveelheid prei, paddenstoelen, kerrie of miso erbij en het smaakt net weer anders. Zo rotzooi ik maar wat aan met koken, geen vaste recepten, maar kijken wat er is en op gevoel (en proeven) op smaak maken. Er zou ook wortel bij kunnen, of koolrabi, of courgette, een rest pasta of graan of spinazie of tauge, enfin you got the picture. Zo kom ik de koele dagen wel door hoor.

4 opmerkingen:

  1. Ik houd ook zo van soep. Dit kan ik iedere dag wel eten. Gaste soep kook ik vaak, dit is soep van 'perlgrauben'. Deze perlgrauben koop ik in Duitsland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt lekker! Ik maak meestal eigenlijk alleen maar groentesoep. Overigens schijnt hier warempel de zon! Ik was bijna vergeten hoe die er uit zag.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker met dit weer. Ik had plukverse brandnetelsoep en wat pannenkoekjes tegen de kou.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soep is heerlijk het geeft mij inderdaad ook altijd een warm gevoel van binnen. Momenteel maak ik graag Ouderwetsche Groentesoep. Mijn vriendin vind die echt heerlijk. Speaking off, ik zla haar binnenkort weer eens verrassen met een pannetje ;-

    BeantwoordenVerwijderen