woensdag 22 mei 2013

Saai

Als je me zou vragen de dagen van de laatste weken te beschrijven dan komt er een ongelooflijk saai beeld naar voren; Slapen, wakker worden, een boodschapje, een ontbijt, wat lezen, een beetje in de tuin (als het droog is) , een klusje in huis, een boodschapje, lezen, tv/DVD, lunch, diner en slapen.
Soms komt er een telefoontje of een bezoeker/ster langs, maar verder gaat de tijd langzaam en weinig spectaculair voorbij. Het weer draagt daar nogal aan bij, want normaal ben ik om deze tijd van het jaar veel meer op pad; ritjes, natuur, de stad verkennen en dan heb je vanzelf meer te vertellen. Het is te koud om comfortabel rond te scooten, dus blijft het vooral bij bij de kachel zitten.
Jammer, want ik weet hoe mooi het is, met de bloeiende meidoorns, fluitekruid, jonge vogels, dotterbloemen en bloeiende bollen. Maar het heeft geen zin om je te verzetten tegen de natuur en het klimaat.
Het saaie valt eigenlijk best mee, in mijn hoofd gebeurt er wel degelijk van alles. Ik reis in gedachten mee met mooie docu's, lees me naar India, ruik in  gedachten specerijen en duingeuren, voel bijna de wind door mijn haren en de zon op mijn wangen. In je kop kan alles; lopen, rennen, dansen, zwemmen, fietsen, van het duin afrollen, bramen plukken naast  bloeiende hyacinten, aalbessen warm van de struik eten naast het glinsterende Amstelmeer. Mensen die weer warm en levend naast je lopen, op schoot zitten bij je moeder en achterop de brommer bij je vader. Met opa de tuin doen, oma's soep eten, de geur van getaande visnetten en versgerookte vis in de Visbuurt opsnuiven, alikruiken zoeken en eten. Pootjebaden langs het kleine strandje, schuilen voor een onweer in een strandtent, met warme knakworstjes op een puntbroodje.
Waar zal ik vandaag weer eens heen gaan?


4 opmerkingen:

  1. Wat schilder je heerlijke beelden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit herken ik . Doen lijkt vaak synoniem met leven. Maar in stilte kan zich van binnen minstens evenveel afspelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier heb ik maar een woord voor: levenskunst

    BeantwoordenVerwijderen
  4. watwat een positief mens ben jij toch, om jaloers op te worden!,

    BeantwoordenVerwijderen