zaterdag 4 mei 2013

Excuses

Vanmorgen besloot ik de sleutel van de boze buurvrouw in hun brievenbus te gooien. Ze zou die van mij dan ook wel teruggeven, zodat we alles konden afsluiten. Vijf minuten later stond ze voor de deur. Zeer berouwvol, met alle mogelijke excuses. Ze wilde per se binnenkomen en om de andere buren niet mee te laten genieten, heb ik dat dan toegestaan. Uiteindelijk ging ze echt door de knieën en bekende volledig "schuld". Ze had er erge spijt van. Ze begreep ook dat ik me gekwetst en vertrapt gevoeld had door haar uitlatingen en beloofde beterschap. Ze kon me niet missen in haar leven, zei ze letterlijk. Ik heb haar goed duidelijk kunnen maken wat er zo fout ging en hoe zwaar dit telde.
Enfin, de strijdbijl is begraven, de sleutels zijn  weer uitgeruild en er liggen beloftes om niet meer over politiek te praten, om omstreden onderwerpen te vermijden en elkaar te respecteren. Ik ben nog steeds wat kopschuw en we zullen de eerste tijd het contact wat op een laag pitje zetten om de heling de kans te geven en ik denk dat ik in het vervolg maar hard GELE kaart zal roepen als ze zich weer op gevaarlijk ijs begeeft. Ik kreeg het idee dat haar echtgenoot (toch ook niet een van de makkelijkste) haar nogal bewerkt had, hij kent haar en haar ramkoersakties. In het verleden heeft hij haar vaker tot orde geroepen en haar verzocht mij haar excuses aan te bieden.
Het is wel prettiger om elkaar ten minste als buren en  wat betreft nabuurschap weer in de ogen te kunnen kijken. Geeft meer rust.

8 opmerkingen:

  1. Dat je kopschuw bent,snap ik. Het contact zal toch wel "eieren lopen"blijven. Maar er is geen negeren meer gelukkig. Want dat is moeilijk,als je zo dicht bij elkaar woont. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die gele kaart is een goed idee. Respect!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goh, verrassend. Maar inderdaad fijn dat je elkaar niet hoeft te negeren. Heeft het nog gevolgen voor het evt. schrijven van een bezwaarschrift? Heb je daar nu wel vertrouwen in?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echte vrienden zal je wel niet worden, maar een buur gewoon gedag kunnen zeggen is wel prettig,
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jee, wat een wending. Op zich wel dapper van buurvrouw om het boetekleed aan te trekken. Als ze het meent is het mooi maar ze heeft je wel heel erg op je ziel getrapt en bovendien erg intolerante ideeen. Afstand houden lijkt me inderdaad heel goed. Ik vind dat je de hele kwestie heel goed hebt opgelost. Chapeau!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zal moeilijk voor haar geweest zijn, de excuses te maken.
    Je hebt gelijk als je een afwachtende houding aanneemt en je
    niet meer alles laat zeggen. Ik zou ook voorzichtig zijn.
    Fijn dat het je rust in je hoofd geeft.
    Goed weeekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je lijkt me ook niet een van de gemakkelijkste

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee, wie niet. Maar ik reageer wel met eigen naam op dingen.

      Verwijderen