dinsdag 7 mei 2013

Krentenboompjes

Ooit stierven twee struiken in mijn tuin en besloot ik ze te vervangen door twee krentenboompjes. Wat een rijkdom!! Elk jaar geniet ik van de bloei, tussen de koperen blaadjes een romige wolk bloesem. In de zomer de krenten, die ik(en ook  de vogels) zeer waardeer en in de herfst gloeiende kleuren blaadjes. Echt een aanwinst voor iedere tuin.


Op de middelbare school kreeg ik les van een Meneer Beekhuis-vanTil, een aristocratisch ogende man die zelf prachtig en teer werk maakte. Hij leerde me aquarelleren en gebruikte de bloeiende krentenboomtakjes als model. Die lenen zich daar ook uitstekend voor met hun zachte tinten. Nooit heb ik meer een krentenboompje voorbij kunnen lopen zonder aan hem te denken. Hij is al lang naar het land van de eeuwig bloeiende amelanchiers vertrokken, maar dit is een onuitwisbare herinnering. Met mijn vader samen, heeft hij me leren kijken.

3 opmerkingen: