maandag 1 april 2013

Paasgrap

Het is een vreemde Paas, het valt samen met het begin van de zomertijd, terwijl regelmatig sneeuwvlokken dwarrelen en onze nationale grapdag valt er ook in. Nou heb ik niet zo veel met flauwe 1 april grappen, dus die zal ik ook niet uithalen.
Gister heb ik een poosje in de tuin gerommeld en zie stukje bij beetje de tuin wat opknappen.
Dit soort klussen duren bij mij tegenwoordig lang, omdat ik maar energie en conditie heb voor weinig licht aktieve aktiviteiten. In de praktijk is het dus; een minuut of tien-vijftien een beetje vegen, spul bij elkaar harken , kantje van het pad met de schop weer aarde-vrij maken en losse troepjes uit de tuin (erin gewaaid) verzamelen in een vuilniszak. Dan minstens een half uur pauze, dus zitten en lezen ofzo, en dan weer een klein stukje werken. Meer dan in totaal een half uur/drie kwartier ongeveer, kan ik per dag niet opbrengen. Maar het resultaat is langzaam maar zeker merkbaar. Dit jaar ruim ik ook veel oude, de tijden zat zijnde bloempotten en afgebrokkelde plastic bakken op. Het plan is om slechts een aantal potten en bakken te vullen met zomerbloeiers en groenten/fruit/kruiden. Ook uit de tuin wordt zoveel mogelijk weggegooid dat niet meer mooi is na jaren gebruik. Er staan wat oude tafeltjes waarop bakken  en potten met planten stonden, maar die ernstig verrot zijn, weg ermee. Wieden zal nog een beetje teveel zijn, dus de tuin mag wild blijven, alleen het pad hou ik wel een beetje op orde. In de tuin zelf groeit veel bosflora en terpplanten, op zich mooi, bossen daslook, wilde geraniums,  wilde bolletjes, maar niet erg divers. Ik geef het over, want het is te bewerkelijk voor mij om meer afwisseling aan te brengen. De planten mogen zelf knokken voor hun plekje en elk jaar ziet het er toch weer anders uit. Een heemtuinachtige wildernis. Maar een plezier dat ik er in heb!!!!!!

4 opmerkingen:

  1. Vergeet niet het gezegde "alle kleine beetjes helpen". Dat is met klusjes doen ook zo. Geniet van je tuinwerk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk zomaar dat ik jouw wilde tuin best heel mooi zal vinden......

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ik vind het altijd weer leuk om mijn ietwat serieuze man er een beetje in te laten tuinen vandaag. Het leukst is dan zijn reactie: ja, ja het is je weer gelukt, zegt ie dan. Ik zelf lach het hardst. Enorm flauw maar kan het niet laten. Moet nog iets verzinnen vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het wordt vast prachtig allemaal. We zijn alleen wat later dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen