maandag 11 maart 2013

Vrijheid

Voor mij ligt vrijheid ook in hele kleine dingen; Keuzes mogen maken bijvoorbeeld.
 En er zijn zoveel keuzemomenten per dag; ga ik mijn bed al uit of blijf ik nog even sudderen? Wat trek ik aan? Wat wordt mijn ontbijt; een verwarmende pap met wat vers fruit of een smoothie (kan trouwens  door de bijvoeging van heet water/melk ook een half warme verwennerij worden)?
En zo gaat het de hele dag door; en het mooie is dat ik me daarbij als criterium vrijwel nooit de buitenwereld en wat die van me zou kunnen denken meeneem in mijn overwegingen.
Daardoor voel ik me een vrije vogel, iemand die voor 95%  (die andere 5 % is het rekening moeten maar ook willen houden met anderen) kiest wat voor mij relevant is en niet wat "men " denkt of doet. Wat wel criteria zijn? Wat goed voor mijzelf is, wat goed voor het milieu is, wat mijn portemonnee me toelaat, wat 'licht' voelt, wat blij maakt.
Naar beperkende factoren kijk ik niet zoveel als naar verbredende mogelijkheden. En bovenal het mooie is ook dat ik kan kiezen voor vrijwillige beperking of zelfs (tijdelijk) afzien van zaken die niet echt basic levensbehoeften zijn. Ook dat voelt als vrijheid.
Toen ik stopte met roken en drinken, was dat een keuze voor vrijheid, niet voor beperking, maar voor verbreding van mijn leven. Het kiezen voor goede en gezonde voeding idem. Ik ervaar zelden het gevoel dat ik mijzelf dingen ontzeg, maar meer wat ik mezelf allemaal gun. En zo zijn er veel zaken waarbij het de moeite loont om weloverwogen een keuze voor jezelf te maken. Soms zal dat even of op langere duur voor gemak zijn (blender/sapcentrifuge, hoewel ook hierdoor een positieve keuze voor gezonde voeding en ook resten goed te verwerken), maar ik kan ook vrijwillig afzien van bv een horloge, de kapper, nieuwe kleding, waarbij het niet voelt als mijzelf iets niet gunnen, maar als een keuze voor belangrijker en nuttiger of plezieriger zaken.   Je kunt er ook mee spelen, door sommige keuzes maar tijdelijk te maken (een week niet snoepen, een maandlang geen kleding kopen) om te kijken wat het met jezelf doet en hoe het voelt.  Misschien bevalt het zo goed, dat je het een keuze vóór in plaats van tegen iets gaat vinden en blijft toepassen. Indien het niet bevalt; niemand zal je dwingen iets te doen dat je niet ligt. Maar dan weet je wel hoe het in jouw leven werkt.
We zijn bofkonten!

5 opmerkingen:

  1. Wees blij met je keuzes. Je maakt je vrijheid zelf met je gedachten. IK ken iemand,die het andersom doet. Die is vaak ongelukkig. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wijs blogje. Het is ook een proces wat leven heet.


    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van dit soort mooie en wijze gedachten zouden meer mensen kennis moeten nemen (en in de praktijk brengen)!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het hele leven is keuzes maken en ik geef toe dat dat soms best moeilijk is om de juiste keus te maken met al die luxe die we om ons heen hebben. Op 3 mei a.s. is het precies TIEN jaar geleden dat ik gestopt ben met roken. Ik rookte wel 1 pakje Caballero van 25 stuks per dag. Moet er niet aan denken om weer zo'n stinkstok op te steken. In het begin (het eerste jaar) was het een moeilijke keus, maar nu ben ik blij dat ik deze stap gemaakt heb.
    Saludos de Albert

    BeantwoordenVerwijderen