zaterdag 23 maart 2013

Puberen

Volgens mijn ouders had ik een vrij geruisloze puberteit zonder al te grote rampen en ruzies of opstandigheden. Nu had ik ook zeer vooruitstrevende ouders en werd me prima stukje voor stukje meer verantwoordelijkheid gegeven en kon  ik thuis over alles praten. Goed voorgelicht was ook seksualiteit geen groot eng gebied na de eerste aarzelende stapjes was het vooral spannend, zonder dat ik meteen in alle sloten tegelijk liep.

Toch ben je als puber één brok onzekerheid en is alles erg eng in het begin. De Middelbare school, met zijn lesuren en grote gebouw. Jongens, mode, puistjes, aanbidders, vriendinnen, vrijen, het waren allemaal strijdarena's waar je maar voetje voor voetje binnenging.
Aan de andere kant; je had geen grote mensen zorgen aan je hoofd, geld, werken, politiek, toekomstplannen, carrière, levenskeuzes, ach dat was nog lekker ver weg. Ik zat vrij lang in  deze levensfase.  Jammer dat die eeuwige pubertwijfels je zo dwars zitten dat je pas later beseft hoe mooi die tijd was.

16 opmerkingen:

  1. ik vraag me wel eens af,of het in deze tijd moeilijker is,om puber te zijn. Er zijn zoveel meer keuzes,die je moet maken. En situaties,waarbij je misschien niet mee wilt doen met de groep.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad de valkuilen van: comazuipen, facebook, hyves, msn altijd met een mobiel in de handen, voorbehoedsmiddelen (tegen ziektes die er vroeger niet waren) trammelant bij het uitgaan, studiepunten, geen ov meer, jeugdwerkeloosheid, bureau halt ................

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lang geleden.... inderdaad, ik herinner me die tijd niet al 'goed/prettig etc. Al zou ik in deze tijd ook zeker geen puber willen zijn (hebben).

    Mooie muziek heb je erbij gezet.

    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig nummer. Ja, die puberteit bracht veel onzekerheid met zich mee. Toch heb ik ook enorm genoten. Ik zou anno nu geen puber willen zijn. "Warm" weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh heerlijk zwijmelen met Johnny Hallyday! Echt jeugdsentiment!
    En zoals jij je puberteit omschrijft, het was inderdaad erg zorgeloos en heerlijk! En je hebt gelijk, jammer dat je het in die tijd niet zo beseft!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook een vrij zorgeloze pubertijd. Van Johnny was ik meer van "pour moi la vie van commencer", gelukkig is dat nog steeds, tweede leven is begonnen en met een nieuw huis weer heel andere dingen die spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Johnny Hallyday, ook een jeugdidool van me. Dit lied is in een Nederlandse uitvoering 'Spiegelbeeld' gebracht door Willeke Alberti. Van die van Willeke hou ik niet maar dit nummer is geweldig, ook al versta ik geen woord Frans.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dan ga ik even tegen de stroming in door te zeggen dat ik de puberteit absoluut niet mis en voor geen goud zou willen overdoen. Het einde der puberteit ligt voor mij pas zo'n 10 jaar achter me en ik herinner me nog veel te goed wat die onzekerheid en negatieve gevoelens met me deden.
    Ik vind het heerlijk om ouder en volwassener te worden en te ervaren dat ik steeds meer mijn eigen plekje in dit leven verover. Die zorgen zijn soms benauwend maar als de dingen over het algemeen goed lopen en goed zijn geregeld hoeft dat ook geen bron van constante zorgen te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou zo weer terug gaan naar mijn pubertijd eentje met hobbels en knobbels, niet thuis maar veel geleerd met vallen en opstaan zo maakte je ook al kennis met wat ons nu ook over de voeten loopt alleen met meer verantwoording een mooie tijd en een nummer die ik nog niet kon maar wel van heb genoten dank je,

    liefs Laura

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hola Vlasje, Ik zwijmel deze zaterdag graag met je mee want ik was een fan van Johnny Halliday in mijn jeugd. Qua pubertijd niet veel last gehad van verlegenheid. Kwam misschien ook wel dat de meeste jongens mij wel leuk vonden en dan hoef je je nergens voor te verstoppen. Waarom zou ik. Groetjes Mara

    P.S. Nog zo'n mooie uitvoering van het nummer, nu uit 1995 met een mooie mondharmonica solo. Klik hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik hield ook van Johnny Halliday, maar dan vooral "pour moi la vie va commencer'. Volgens mij heeft hij ooit in een film gespeeld waarin hij dat lied zong. Dit nummer kende ik niet van hem, wel van Willeke Alberti. Wat blijven al die pubers op de tribune trouwens keurig zitten. Dat is tegenwoordig wel anders ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt dat hij dat in een film zong zittend op een paard. Nu schiedt me weer te binnen dat ik die film stiekum ben gaan bekijken, in mijn eentje in een bios op de Ceintuurbaan in Amsterdam.

      Verwijderen
  12. Prachtig nummer. Ik ken de Nederlandse versie van Willeke, maar deze uitvoering is geweldig!

    Liefs Frederique

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja, die pubertijd! met gemengde gevoelens kijk ook ik er op terug. je hebt nog een hele wereld aan je voeten liggen, alles is nog mogelijk. je hebt grote dromen en verwachtingen.....
    Leuk nummer! greetz, Hilde

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ken ook de Nederlandse versie van Willeke,deze vind ik best mooi kende het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ken dit nummer eigenlijk alleen maar van Willeke Alberti. Maar deze (originele?) vind ik eigenlijk ook wel erg mooi, zeker met dat grote orkest erachter.

    BeantwoordenVerwijderen