zondag 24 maart 2013

Oud

Omdat ik hard richting AOW kachel, is het besef van leeftijd opeens in the picture.
 Ik realiseer me nauwelijks dat mijn kalenderleeftijd zegt dat ik een seniore ben. In de spiegel zie ik wel dat zilver langzamerhand oprukt, maar mijn kapsel oogt nog niet grijs. Geestelijk ben ik zeker geen bedaagd typje, meer een puber waar de scherpste randje wat af zijn. Lichamelijk ben ik al jaren ouder dan de kalender aangeeft, maar dat ben ik gewend, dat valt me niet meer op.

Als ik generatiegenoten tegenkom of op  beelden zie verschijnen, zie ik soms sterk verouderde mensen maar vaak ook witharige of kalende  tieners. Sommigen gedragen zich oud, anderen zijn eigenlijk behalve wat uiterlijke aanwijzingen, niet veranderd. Zij stralen nog steeds eigenwijze opstandigheid uit en doen veel van de dingen die ze al jaren doen. 

Wat is oud worden eigenlijk, behalve een lichamelijke aftakeling en soms een geestelijke?
Wijs worden velen nooit, wat bij een aantal mensen  het beste is wat het leven ze heeft gebracht.
De meerderheid is niet wijzer, maar ook niet verstandiger. Ze blijven vasthouden aan de vooroordelen die ze vroeger al hadden en hebben nooit verder gekeken.

Af en toe ontmoet je iemand die gelouterd is door het leven; die heeft meegemaakt en er wat van opgestoken. Vooral dat je "het "nooit helemaal kunt weten. Dat zijn mensen die psychisch blijven groeien en daardoor ook glanzen.

Er zijn veel manieren om oud te worden, maar je oud voelen is weer wat anders. Ik ken het nog niet.

6 opmerkingen:

  1. Mijn peetoom zei altijd: 'jeder alter hat sein schonheid' Ik weet niet hoe je Duits is maar het betkent elke leeftijd heeft zijn schoonheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat grappig,dat jij deze gevoelens ook hebt bij het naderen van de AOW-leeftijd. Zou het invullen van die formulieren een startsein geven voor het besef,dat je voor de buitenwereld nu bij de gepensioneerden/bejaarden hoort? Eén troost,dat gevoel is van korte duur. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk blogje. :)
    Je komt on screen ook helemaal niet oud over. Wel wijs. Al zou ik niet weten wie je bent en wat je hebt meegemaakt, dan nog lees ik in je stukken een bepaalde levenswijsheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi verwoord. Geestelijk jong blijven en groeien is ook mijn streven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We zijn wat we zeggen, denken, doen en eten. Onbewust geven we ons lichaam dagelijks informatie (ik ben moe, boos, verdrietig, blij, tevreden, verveeld, enz....)Door dit hardop te zeggen of te denken maken we het waarheid. Ook is de mens geneigd om mee te gaan in de stroom van waarheden zoals die voor ons zijn bedacht. Sommigen gaan tegen die stroom in, zoals bepaalde rocksterren die nog op hun 70e staan te swingen. Of zoals die 80 jarige Japanner die opnieuw de Mount Everest gaat beklimmen.
    Ik denk dat je vroeg oud wordt als je je neerlegt bij de ongeschreven wet dat je in een verzorgingstehuis hoort zodra je je eigen gat niet meer af kunt vegen. (alsof ze het daar wel doen, maar dit terzijde).
    Hoe oud we (mentaal) werkelijk zijn hebben we zelf in de hand, maar 'oud' zijn wordt ook vaak als excuus gebruikt om iets niet meer te hoeven.
    Ik vind die zangclub (golden oldies?) een mooi voorbeeld van leuke oudere mensen die zich niks van hun kalenderleeftijd aantrekken.
    groet, Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha en ik maar denken dat je van mijn generatie bent (ik ben 45) want inderdaad je komt niet bedaagd of bejaard over.
    Ik geniet ervan als mensen jong van geest blijven en zich kunnen verwonderen of dingen.

    BeantwoordenVerwijderen