zondag 10 maart 2013

Kokerijtjes

Omdat het schaatsen op tv was, maakte ik soep, zoals altijd. Het is snel en makkelijk op te warmen, staat al klaar en sluit goed aan bij de sfeer. Gisteren werd het tomatengroentesoep. Een pak gepureerde tomaat, wat aangefruite groenten, een handje pasta, eigengemaakte biosoepballetjes en verse kruiden en wat rijstmelk en het is een fluwelig maar toch pittig soepje. Ik kocht 400 gram biologisch rundergehakt en maakte het aan met een ei en havermout en kruiden en vormde drie gehaktburgers en maakte een hoop soepballetjes, op één portie soepballetjes na, verdween alles in de vriezer voor makkelijke dagen. Een hoop lol voor nog geen pond gehakt.
Verder kookte ik een dubbel portie aardappelen met wat wortel en maakte er met een blikje vis, augurkjes, uitjes en gekookt ei en natuurlijk verse kruiden een heerlijke salade van voor twee dagen.
Weinig kosten en toch een heerlijk makkelijk weekend.
Recepten gebruik ik niet, ik kijk wat er op voorraad is en
 waar gaat mijn trek naar uit, het seizoen en de temperatuur en het gemak in de planning en doe maar wat.  Op die manier maak ik veel van weinig en gebruik alle resten op. Resten fruit en groenten verdwijnen verder in smoothies en sappen. Granen in pap of soep, peulvruchten i ook in soep of salades of burgers of gewoon als portie eiwitten bij de warme maaltijd. Enfin ik kom  niks tekort, eet bio en gezond zat en besteed geen overmatig tijd of energie. Toch eet ik behoorlijk gevarieerd en heel lekker en haal bijna geen kant en klaar. Als ik weet dat er een drukke dag komt zorg ik voor iets op het menu dat alleen maar warm gemaakt of geroerbakt hoeft te worden, de versheid komt evengoed wel uit sap ofzo.
Ongeveer eens per 4-6 weken haal ik eens patat met iets erbij of een vega turkse pizza, dan smaakt dat wel zo lekker. Vlees eet ik, maar in kleine hoeveelheden, niet vaak en altijd bio. Geen plofkip in mijn lijf!!!
Geen -isme, eigen koers en financieel ook gezond.

4 opmerkingen:

  1. Het leuke van koken uit de losse hand is,dat een gerecht de volgende keer weer een beetje anders smaakt.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De vitamientjes spatten van je blog. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hahaha.Geen ismen.Las eens een mooie uitspraak.Beesten willen we niet in een hokje.Waarom ons zelf dan wel.Groet Maamke.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha...mmmm... we hebben exact de zelfde manier van soep maken! En toevallig of niet maar ik heb een soepblogje in de steigers staan.

    BeantwoordenVerwijderen