donderdag 14 maart 2013

Complotdenken.

Er zijn talloze films en boeken en documentaires over complotten en overheersende geheime machten. Denk aan 1984 van Orwell en talloze theorieen over enge sciencefiction krachten die het leven op aarde overnemen. Na mijn blogje  Duivels, kreeg ik een reaktie van  Anoniem (Marianne ) die me verwees naar een film die antwoord op al mijn vragen zou geven.
 Ik ben er naar gaan kijken, met de nodige scepsis. Zou het zo makkelijk zijn? Bijna haakte ik af toen er  in het begin over theorieën werd begonnen, betreffende eeuwige energie die in graancirkels, oude codes en via UFO´s al bekend waren.  Maar dan begint het deel van de lange, twee uur durende , film dat gaat over de economische en algemene situatie in de wereld. Het haakt exact in op mijn blogje en ook dat van gister (Parasieten), waarin zelfs mijn eigen voorbeeld werd aangehaald en hoewel het me allemaal eerst wat wild en hetzerig voorkwam, bleek het een uitgewerkte gedachte, die die van mij volgde. Hoewel Amerikaans, dus altijd wat barok en overtuigerig, is het een film waarop ik grotendeels moet  zeggen, ja het kan wel degelijk dat men hierin gelijk heeft. Het klopt naar mijn idee, en ook logisch gedacht kun je er niet zoveel kritiek op hebben. Het blijkt dat er een hele beweging, met bijhorende website thrivemovement aan vast zit die interessante lektuur en films biedt en als doel heeft alle bewegingen die ons los van de bestaande corrupte systemen willen maken en oplossingen te bieden, wil verbinden. Klinkt goed. Of het allemaal valide is, en er geen enge bewegingen achter zitten (Deepak Chopra is een medewerker, dus het zal toch niet?) kan ik nog niet beoordelen, maar als dit een eerlijke zaak is, kan het wel inderdaad een goede richtingwijzer zijn.

4 opmerkingen:

  1. Wees je er van bewust dat een goede complottheorie altijd een beetje geloofwaardig moet zijn, anders zou niemand er in trappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb de film bekeken en het gaat mij te ver maar er zit wel degelijk wat in denk ik. Een kleine groep die steeds rijker wordt ten koste van anderen is iets wat duidelijk zichtbaar is. Banken die veel te veel macht hebben en zelfs regeringen in hun zak hebben lijkt me ook zichtbaar. Dat privacy heeft moeten wijken onder het mom van terrorismedreiging heeft me al hogelijk verbaasd. Maar dat allerlei ellende, de crisis etc. bedacht en uitgevoerd is door een kleine groep die uit is op wereldmacht, dat gaat me toch te ver. Dat wil ik niet geloven, althans, vandaag nog niet...............
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat je aandacht besteedt aan de film. Je moet inderdaad even door de Amerikaanse manier van doen heen bijten. Dat kostte mij ook wat moeite. Natuurlijk krab je af en toe op je hoofd, want het zal toch niet......? Maar dat is nu juist de valkuil, men wil liever niet geloven dat het inderdaad zo kan zijn.
    Als je nog meer wilt lezen hierover raad ik je de website aan van Marcel Messing: http://www.wijwordenwakker.org/intro.asp
    Hij heeft ook een boek geschreven "worden wij wakker".
    Geen vrolijke kost maar helaas, waarschijnlijk wel de waarheid.
    Groet, Marian.

    BeantwoordenVerwijderen