woensdag 6 maart 2013

Antwoord en overpeinzing



De kennis die ik vorige week een briefje schreef om het contact op te zeggen, heeft teruggeschreven; een groot klaagverhaal over hoe moeilijk haar leven wel niet is en met volkomen voorbijgaan aan mijn redenen om hiertoe over te gaan. Ze bevestigt hiermee exact het beeld dat ik al van haar had gekregen; schuilen in een slachtofferrol en niet openstaan voor een ander.  Het is goed zo.
Verder blijft dat verhaal over George Harrison door mijn  hoofd spelen; hoeveel belang hij hechtte aan de manier waarop je  de dood tegemoet treedt.
In de tijd dat ik een  zeer slechte diagnose kreeg, heb ik hier veel over gedacht en toen ik vele vrienden verloor de laatste jaren en voor een deel hun ziekbed van nabij meemaakte, bleef dit een item voor mij. Ik zag een vriendin die zo bang voor de dood was, dat ze bijna schoppend en slaand overleed.  Een ander koos zelf het moment dat het genoeg was en ging blijmoedig omdat de strijd ten einde was, weer anderen gaven zich over en bleven tot het laatst het leven intens omarmen om het daarna in vrede los te laten.
Hoe het op het moment suprême zal gaan weet niemand van te voren, maar voor mij is het duidelijk, dat ik benieuwd ben naar de ervaring en wat er na is. Ik denk niet aan reïncarnatie in de vorm van het terugkeren als een soort wezen of mens. Ook geloof ik niet in hemel noch hel, die zijn er tijdens het leven al genoeg. Maar ik denk dat de ervaring van het sterven zelf een soort in slaap glijden zal zijn. Daarna? Een stofje in de wind, terugkeren tot sterrenstof en in een eeuwigdurende cirkel van behoud van materie en kracht verder bestaan. Zoiets, een voor mij heel mooi beeld.

Gister werd het seizoen van "Het Schaep in Mokum"afgesloten met een mooi lied, het trof me; het was een lied van Chi Coltrane, maar de tekst was nu iets als; als we gaan, dan gaan we goed. Mijn idee!

3 opmerkingen:

  1. Hoewel het natuurlijk niet echt leuk is, is het misschien ook wel weer prettig dat je eigen gevoel hierin nu weer bevestigd is en dat je er dus goed aan hebt gedaan om het contact op te zeggen. Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lied heet 'Go like Eliah', en verwijst naar de Bijbelse profeet Eliah die door God in de hemel wordt opgenomen door een wagen met paarden. Zelf ben ik niet meer gelovig, maar ik vind het lied prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me rust geven,dat het contact verbroken is. En het einde? Daar filosoferen we hier ook wel over.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen