maandag 18 februari 2013

zoeken

Na het heerlijke schaatslawaai van afgelopen weekend, hetgeen Nederland twee geweldige wereldkampioenen opleverde, ben ik weer wat meer de rust en stilte ingedoken.

 Gisteravond keek ik al naar een deel van de film over George Harrison, de zoeker. Prachtig. Ik zag de hele film al eerder maar het blijft indrukwekkend.
Ik  keek vanmorgenia Uitzending Gemist naar drie afleveringen van Op zoek naar God, een EO-programma (en ik ben bepaald geen EO-fan, maar dit programma is in mijn ogen wel ok), waarin  5 vrij bekende jonge vrouwen (bv Christina Paay, Lieke van Lexmond en Kim Feenstra) een week het klooster in gaan om onder begeleiding van geestelijke adviseurs in stilte op zoek te gaan naar???? God? zichzelf? iets groters?
Het zijn allen vrouwen die weinig of geen band met spiritualiteit of religie hebben en vrijwel nooit stilstaan bij levensvragen of de stilte omarmen.
Het is onthutsend hoe zij zichzelf tegenkomen en hoe diep deze ervaring ingrijpt in hun levensvisie.
Via de EO website kun je zelf min of meer meedoen, maar dat laat ik mij voorbij gaan. Door mijn eigen stilteretraites ben ik al langer op deze weg en God, zoals de meeste gelovigen het beschouwen, nee, die kwam ik niet tegen, misschien wel iets wat je God zou kunnen noemen, maar wat ver afstaat van de meeste religieuze uitingen zoals we die zien.

Ikzelf noem het niet, heb er geen naam voor, het is Groot en Oneindig, maar er is geen entiteit.
Enfin mijn eigen spirituele reis zal misschien nooit eindigen, maar het reizen zelf is al een enorme beleving en verrijking.
En stilte is daarin een heerlijk gebied, waarin je in contact komt met dat Onnoembare.

3 opmerkingen:

  1. Ik lees nu een boek van Jeff Foster. Dat is een paar bladzijden lezen en dan stilte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jij hebt beslist de gave om het onnoembare mooi te beschrijven. En jouw blogs zijn vast voor velen een verrijking, in elk geval voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het gaat uiteindelijk om de reis, niet om het doel waarom je de reis begonnen bent. En die reis kun je zo lang laten duren als je zelf wilt. Het kost moed om die reis te beginnen maar ik ken niemand die er spijt van heeft en uit jouw woorden krijg ik ook de indruk dat jij er geen spijt van hebt.
    En inderdaad, Sven was weer super (hoewel ik zondag niet heb kunnen kijken :-( )

    BeantwoordenVerwijderen