woensdag 20 februari 2013

Opgeruimd

Nu ik geheel hersteld ben van de blaasontsteking en als gunstige bijwerking ook de gewrichtspijn aardig weggesmolten is, ben ik weer fit en ondernemend.

Elke dag een extra klusje, vooral in de vorm van opruimen en weggooien! Heerlijk, ruimte in hoofd en huis.
Waar komt het toch vandaan, al die dingen? Vooral uit genetische bepaalde hamsterwoede. Mijn moeder was een aartsverzamelaarster, waar ik achterkwam toen ik haar huis moest ontruimen. Zelfs wikkels van de tv-gids en oude enveloppen werden bewaard. Op zich prima, maar het moet in verhouding staan tot wat je verbruikt.
Haar moeder op haar beurt,  had een bad vol papegaaienvoer voor haar ene papegaai en de rest van de badkamer werd gevuld met duizenden monabakjes.....
Opa van vaderskant raapte elke spijker en schroef op straat op, ook verroeste en kromme exemplaren, die prompt recht getikt en geschuurd in zijn voorraad verdwenen, terwijl de arme man bepaald geen doe- het- zelver was.....
Enfin ernstig erfelijk belast dus. Maar ik kan steeds beter loslaten al kost het moeite. Ik moet nog steeds mijzelf streng toespreken in bepaalde gevallen. Vooral half of helemaal kapotte spullen, die misschien ooit gerepareerd of in onderdelen hergebruikt zouden kunnen worden, maar dus een stofgraf in een hoek vinden.
 Ja maar, mompelt mijn moeder; in de jaren dertig en de oorlog..... Waarbij mijn oma invalt, of als je in de bedeling terecht komt, en opa toevoegt; beter mee dan om verlegen........
Stil jullie; roep ik terug, hier in huis ben ik de baas en rommel blijft rommel, teveel rommel verstopt huis en leven, dus; weg ermee! Meestal naar kringloop of iets dergelijks, maar soms is het te slecht of kapot voor hergebruik, dan mag het weggegooid. Het verhaal is bekend, en iedereen worstelt er wel eens mee, maar ik wordt gelukkig steeds iets radicaler.
Vandaag al een oud geverfd gietijzeren handsinaasappelpersje (ernstig afgebladderd), een lege plastic waterfles (hervullen  doe ik alleen wel eens met glazen exemplaren). Een nieuw systeem bedacht om keukenbenodigdheden op te hangen (touw spannen tussen twee schroefhaken en hier spullen met metalen haken ophangen). Enfin ik ben ook al de stad ingeweest voor de bioboodschappen en heb Lieve Lita gespeeld (man in de war door dode kat getroost) en bevriend mannenbezoek (in het nette) ontvangen.
De dag is nog maar half om, dus........

3 opmerkingen:

  1. Je bent goed bezig met het afschudden van je erfelijke belasting. ;o)
    Mijn ouders waren allebei heel ordelijk; manlief en ik gelukkig ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, mooi verteld over je (groot)ouders :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat lijkt me een hele opgave,als je van beide kanten belast bent.Ik ben zo'n enorme opruimer,dat ik eens een rol gaas terugkocht van de kringloopwinkel,waar ik hem een paar maanden daarvoor bracht. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen