donderdag 28 februari 2013

On-nieuws

Het valt me steeds vaker op dat er dingen in het nieuws komen, zelfs met chocoladeletters en veel bombarie, waarvan ik denk; dat wist ik toch al lang, en eigenlijk iedereen, toch?
Neem de misbruik affaires in de RK-kerk, al in mijn jeugd werd daar, verstolen, over gepraat. Bij de broeders en pastoors moest je oppassen als klein meisje, maar vooral als jongetje. Bij de nonnen werd vaak hardhandig opgevoed, bij de fraters mocht je zoontje er wel een kurk indoen. Algemeen bekend, al stond het niet in de krant. Ook over padvinderij en sportclubs zoemden deze verhalen rond.
Paardenvlees; al heel lang werden frikandellen en kroketten met paardenvlees geassocieerd, ook al jaren een bekend gegeven en ik kan me ook testen van de consumentenbond van jaren her herinneren waarin deze conclusie al werd getrokken.
De voedselindustrie is oneerlijk een sjoemelt en laat bij de ingrediëntenvermeldingen niet het achterste van de tong zien; tja, wat is daar voor nieuws aan?
Het is allemaal bekend, alleen werd er officieel nooit over gesproken of geschreven, waardoor veel mensen net konden doen alsof het  dan ook  niet zo was. Lekker de kop in het zand, want het is toch nooit bevestigd?
Tja.......
Wat betreft het paardenvlees, zolang het gekeurd is op verboden stoffen is er geen enkel gevaar bij. Alleen niet netjes als je het niet vermeldt. Maar er blijkt ook vaak kip of kalkoen te zitten in diverse artikelen, wat niet vermeld staat. Ik heb persoonlijk liever mager, hormoonvrij paardenvlees op mijn bordje, dan opgeblazen hormoonkip of rund, maar ja,. Een paard heeft een huisdiergehalte en die andere dieren niet. Maar als ik de laatste jaren de weilanden bekeek, zag ik meer paarden dan koeien, een leuke hobbie, paardrijden. Maar wat zou er gebeuren met de te oude paarden, of degenen die niet meer betaald kunnen worden door de crisis? Begraven worden ze niet en er zijn maar enkele paardenpensions. Is het dan niet naief om te veronderstellen dat dat paardenvlees niet gebruikt wordt?
Wat is er trouwens lief aan een paard in vergelijk met een lammetje?
Wel ree eten met kerst maar geen paard blieven?
Allemaal heel vreemd.

5 opmerkingen:

  1. Misschien wordt paardenvlees na deze ophef vaker gegeten.Ik hoop,dat er nog meer weggemoffelde bekende feiten eindelijk boven tafel komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp het tot op bepaalde hoogte. Ik denk namelijk dat je aan de reacties van de mensen en aan de hoeveelheid nieuwsberichten hierover kunt zien dat we een verschuiving in bewustzijn meemaken. Dat klinkt misschien wat zweverig maar zo is het niet bedoeld. De massa ontdekt nu ook wat voor vreemde dingen er worden uitgehaald in de wereld en als ik daar mijn eigen mening aanhang vind ik dat niet verkeerd. Ik ben blij dat mensen bewuster gaan leven. Ik ben blij dat de katholieke kerk wordt aangepakt voor hun wandaden, enz.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vandaag loopt iedereen te hoop over paardenvlees, morgen gaat 't over chloor in zwembadwater, ofzo.
    Zolang er kranten (en nu 't wweb) gevuld moeten worden, wordt zulk 'onnieuws' uitgemolken.
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het rare is dat het werkelijke voedsel-nieuws bedolven wordt onder nieuws wat eigenlijk nauwelijks zoveel ophef behoeft. ipv elk product met paardenvlees uitgebreid te bespreken in Pauw en Witteman/ DWDD?RTL4 enz, zouden ze ook het aspartaam schandaal eens kunnen belichten in dit soort programma's of het smaakversterker schandaal wat zoveel slachtoffers eist. Daar valt veel meer over te vertellen....maar daar hoor je ze niet over......

    geef mij ook maar paardenvlees trouwens, zuiverder vlees kun je je tegenwoordig niet voorstellen wat nog betaalbaar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat betreft paardenvlees ben ik het helemaal met je eens want waarom wil men geen paardenvlees eten ,maar inderdaad wel dieren die onder erbarmelijke omstandigheden leven en geslacht worden, plofkippen , varkens en koeien, lammetjes en kalfjes die in te krappe hokken leven, ik vind dat persoonlijk erger dan dat er misschien ergens paardenvlees in verwerkt zit, net als het dragen van bont van dieren die gestroopt worden of speciaal voor bont gefokt worden.wel vind ik mensen de keus moeten hebben wat ze wel en wat ze niet willen eten, dus ik vind dat het wel op het etiket moet staan .

    BeantwoordenVerwijderen