zondag 10 februari 2013

Om

Niet Ohmmmmmm, maar Om, van omdenken. Vanmorgen hoorde ik een goed interview op de radio met Berthold Gunster die over zijn methode  omdenken een aantal boeken schreef. Kortweg komt het er op neer, dat je van een probleem een mogelijkheid maakt door een andere invalshoek in je denken. Klonk heel interessant en eigenlijk kwam het me ook bekend voor, want ik beoefen dit al, zonder te weten dat het een officiële methode is.
Het is een vorm van beschouwen waarbij je jezelf steeds vraagt; is dit wel waar? Kun je het ook omdraaien of vanuit een andere kant benaderen?
Een goed interview waarbij je de hersens van de vragensteller vaak hoorde kraken.
Ik ben beslist van plan hier meer over te lezen.
Zoals Deepak Chopra me stimuleert meer te vertrouwen op de intelligentie van het lichaam, stimuleert ook dit soort boeken me mijn eigen gedachtepatronen, waarin je soms dreigt vast te lopen, eens te analyseren en desnoods te resetten.
Wat een rijkdom dat je dit zomaar uit de ether kunt plukken en daarna via de wegen van de virtuele wereld dichter kunt benaderen om daarna in een bieb of via een tweedehandssite je wereld weer wijder en breder en hoger te maken.

6 opmerkingen:

  1. Ik vind omdenken ook altijd een heel interessante theorie :) Veel plezier met het ontdekken, ik lees met je mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vooral dat internet is zo'n bron van informatie. Iets gehoord,gezien of gelezen en de achtergrondinformatie rolt van het scherm. Zit dat omdenken ook niet bij de vier vragen van Byron Katie? Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn zeker overlappingen met Byron Katie, al is deze manier van omdenken nog wat verdergaand. Misschien kun je het interview terugluisteren, was op radio 1 tussen 7-8 uur.

      Verwijderen
  3. Ik vind het altijd zo leuk wat voor "cadeautjes" het leven je op onverwachte momenten in de schoot werpt. Ik hoop nog veel "omdenkingen" hier tegen te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb een deel van het interview gehoord en vond het erg boeiend, vooral omdat het o.a. ook ging over 'lichter leven'. Waarbij ik aan jou moest denken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat is grappig: ik leef volgens het principe: 'elk nadeel, heb zijn voordeel'(van die voetbalmeneer). Ik zie bijna altijd mogelijkheden en kansen in beperkingen die het leven brengt.

    Vanavond kan ik niet op stap omdat zoonlief ziek is: ik kan nu lekker chillen ipv hossen (ik had toch al niet zo heel erg veel trek, eigenlijk, was een voorteken:)

    BeantwoordenVerwijderen