maandag 25 februari 2013

Aandacht

Als je dingen veel aandacht geeft, lijken ze belangrijker te worden.
Vele blogs staan vol met cijfers, huishoudboekjes, hypotheken, prijsvergelijkingen. Heel informatief, maar ik word er niet gelukkiger van als ik me er teveel mee bezig hou.
Mijn insteek is geheel anders; ik bekijk, eens per jaar, meestal gelijk met de belastingformuliereninvullerij, de vaste lasten. Alles bij elkaar, optellen en delen door twaalf, geeft aardig beeld van wat er per maand uitgaat. Gooi er tien procent bovenop wegens prijsstijgingen en tegenvallers en je weet wat er komend jaar uitgaat. Ook de inkomsten (de vaste, niet de extra's zoals vakantiegeld, teruggaves etc) behandel ik zo, behalve die tien procent extra dan, dus dan is de som eenvoudig. Inkomsten min vaste lasten,min veertig euro reservering op spaarrekening, levert mijn leefgeld op. Is niet veel en alles moet ervan, maar er zit genoeg ruimte nu om wat extra kosten op te vangen door de 10% extra en de veertig euro spaargeld, bovendien wordt van alle extra inkomsten 80% doorgesluisd naar de spaarrekening en de rest verbrast aan leuke dingen of verwennerijen of luxe.
Ik hoef nu verder eigenlijk nergens over na te denken, hooguit over wat ik normaal gesproken verbruik per week. En daar kan ook makkelijk wat in geschoven worden door de voorraden die ik aanschaf aan te spreken, of gewoon ff wat minder in te kopen.
Mijn patronen liggen redelijk vast qua leefgeld dus problemen heb ik eigenlijk nooit.
Ik denk dus weinig na over geld en bij het checken van de rekeningen val ik nooit achterover van grote verschuivingen.
Nu is mijn leefpatroon redelijk sober; geen koffie, geen alcohol, geen frisdranken, slechts een keer of drie per jaar naar de kapper (alleen knippen), zelf schoonmaak- en schoonheidsprodukten maken  en vrijwel geen kleding aanschaffen.
Ik eet biologisch maar vleesarm en weinig snoeperijtjes en verwerk makkelijk allerlei resten in soepen of smeersels of salades.
Het geeft een gevoel van ruimte voor mij om zo te leven met geld. Het is er, als het nodig is, maar is geen groot item. Nee ik kan zo prima uit met mijn bijstandsinkomen en straks met een kale AOW.
Geld is helaas nodig, maar ik vind het niet interessant om me er druk over te maken. Zoals je nu ziet met de laatste maatregelen van het kabinet, dat had je twintig of tien jaar geleden ook niet kunnen voorspellen.
 ( dit nummer was het herkenningliedje van mijn ouders, de eerste tonen en je wist dat pa of ma in de buurt waren)

Denk je rijk en leef sober

9 opmerkingen:

  1. Grappig, mijn grootvader van 92 doet het ook zo. Eens per jaar. Die heeft zich vroeger wel een slag in de rondte gewerkt - naast zijn kantoorbaan deed hij boekhouding voor tuinders om zijn gezin van 5 kids plus vrouw te onderhouden. Soms vertelt hij daarover en het is zo leerzaam. Jammer dat jonge mensen niet meer naar de oudere generatie luisteren.
    As for me, ik ga straks eens de website ruilen.nl uitvogelen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het met je eens dat het geen obsessie moet worden.

    Hier heb ik een lijst voor elke maand hoeveel ik uitgeef (ongeveer), maar ik ga geen budget per maand opstellen. Dat vind ik echt teveel werk… ik hou gewoon elke maand dezelfde lijst aan en die lijst maak ik inderdaad eens per jaar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat als je in je eentje bent je huishouden ook wat eenvoudiger is. Ik merk dat nu we kinderen hebben er toch veel haken en ogen zijn. Tuurlijk kiezen en leven we bewust, maar als er ergens 10% op gaat, moet die elders er weer af en daarom houden we hier alles goed bij. Maar ècht druk maak ik me er niet over, dat merk je ook aan mijn blog. Veel dingen laten zich niet voorspellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Omdat jij van nature sober leeft, heb je denk ik het niet nodig heel strak te budgetteren. Sober leven heb ik echt moeten leren en door alles bij te houden werd ik met de neus op de feiten gedrukt.
    En nu ben ik het zo gewend.

    Hoe mensen uitkomen maakt ook niet uit, als ze maar uitkomen met dat wat er binnenkomt. En dat lukt helaas veel mensen nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij kunt toveren met geld. En als je aandacht geeft aan alles,wat je wel hebt geeft dat ook een fijn gevoel. Groeten Izerin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik bewaarde eerst ook mijn uitgaves van vorige jaren ,maar daar ben ik dit jaar mee gestopt,omdat je jaren niet echt met elkaar kunt vergelijken, wel hou ik maandelijks bij wat ik uitgeef ,zodat als ik een maand iets teveel uitgeef ik dat de maand er op kan corrigeren.voorheen vergeleek ik constant wat ik die maand het jaar daar voor had uitgegeven,maar dat was soms behoorlijk frustrerend en soms kun je niet onder bepaalde uitgaves uit en zolang je niet in de problemen komt moet je je daar ook niet druk over maken, dus dit jaar een nieuw huishoudboekje gemaakt met daarin de vaste lasten en inkomsten van dit jaar en mijn maandelijkse uitgaves.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hé wat heb jij een heerlijk nuchtere kijk op geld en alles wat eigenlijk niet belangrijk is. Ja natuurlijk moet je wel kijken dat je niet meer uitgeeft dan er in komt, maar om dat helemaal uit te melken nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. grappig ik zit in de zelfde situatie als jou.
    en leuk om te lezen dat er nog iemand is die alleenstaande is.
    En rond komt van weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. nog bedankt voor je reactie op mijn blog.
    ik hoop weer een buffer op te bouwen. ik had een flinke buffer.
    tot er iets gebeurde binnen mijn privé leven.
    maar dat is op gelost. dus ik ga weer bufferen.

    BeantwoordenVerwijderen