maandag 14 januari 2013

Niet begrijp nie

Vorige week ging ik naar de super. Gelukkig zijn de meeste supermarkten goed toegankelijk voor scootmobielen, dat maak winkelen voor mij ook weer tot een doenlijke taak.
 Vlak voor me liep een vrij jong stel te winkelen, die het hele pad steeds versperden, uitgebreid in discussie gingen over het al dan niet nodig hebben van een bepaald artikel of de kwaliteit van een merk, enfin het duurde nogal. Omdat ik dezelfde (hoofd-) route volgde, reed ik erachter ern moest regelmatig (lang) wachten voor ik verder kon. Nu heb ik geenszins de opzet dat de gehele winkel knipmessend aan de kant gaat om mij ten dienste te zijn. Ik ben een klant als iedere ander niet waar. Maar elkaar de ruimte een beetje gunnen, indien mogelijk, is toch gewoon een wellevendheidsgebaar. Dit stel had kennelijk een hekel aan mevrouwen in een scoot, want keken me regelmatig scherp aan, om daarna eerder meer dan minder ruimte voor zichzelf op te eisen. Vreemd, maar ik besloot vriendelijk terug te blijven kijken.  Nog vreemder werd het toen we het zuivelvak bereikten. Ook hier werd het pad versperd met hun boodschappenwagen, terwijl er een dicussie werd gevoerd over de wenselijkheid van probiotische drankjes of niet. Ik wachtte geduldig tot ze klaar waren, toen er opeens een behoorlijke knal klonk en een half schap Yakult over de grond rolde. De grond lag bezaaid met al dan niet gebarsten flesjes en plassen melkdrank. Ze keken er naar, en liepen verder. Er werd geen winkelpersoneel gealarmeerd, geen poging gedaan de ravage in elk geval wat aan de kant te schuiven, nee, niks. Ik stond er verbijsterd achter, en omdat ik niet over de troep heen wilde rijden, of zelf uitglijden erin, reed ik maar naar achteren om een andere route te kiezen. Nog meermalen kwam ik ze tegen in de winkel, waarbij mij ijzige blikken toe werden geworpen en zoals voorheen alle wegen werden geblokkeerd. Ik reageerde niet, maar keek ws wel verbaasd, want wat had ik ze gedaan?
Bij de kassa's waren  er drie open, twee met vrij lange rijen en eentje met een kortere. Daar is ook het breedste pad, dus die kies ik meestal. Het jonge stel stond er ook, maar daar besloot ik me niets van aan te trekken. Toen ik wilde aansluiten, draaide de vrouw zich om en zei grijnzend van oor tot oor; Deze kassa is gesloten. Ok, dan ga ik toch lekker in een andere rij staan, al moet ik dan weer omrijden en is het daar veel smaller, dacht ik en deed dat ook. Toen ik dat had gedaan, zag ik dat er zich wel degelijk klanten achter hen hadden aangesloten, dus de kassa was helemaal niet dicht.
Ik was en ben nog steeds flabbergasted, wat is dit?
Ik kan er echt niet bij. Waarom zo'n hatelijke houding tegen iemand die je niet eens kent? Waarom zo onbeschoft zijn, krijgt men daar een kick van?
Enfin het zijn gelukkig uitzonderingen en het gebeurt vaak genoeg ook dat mensen mij hun hulp aanbieden, om iets te pakken dat hoog staat, of door het pad vrij te maken. Daar bedank ik altijd hartelijk voor, want ik vind het geen ongeschreven wet dat ik voorrang heb of dat mensen me helpen. Ik beschouw dat nog altijd als een zeer vriendelijk gebaar, waar ik blij mee ben.  Ik hoef en eis geen voorkeursbehandeling, maar menselijke wellevendheid, daar is niets mis mee.

20 opmerkingen:

  1. Goh, zitten wij in dezelfde fase of zo? Ik heb zojuist ook een blogje over flabbergasted zijn geschreven. ;)

    Ik schaam me soms echt voor leeftijdsgenoten.
    Gisteren was ik op een feest waar een glas wijn was omgevallen. Niet van mij, maar de mensen naast mij. Twee keer aangetikt van joh kijk eens, je hebt iets laten vallen. Over mijn tas en mijn moeders jas notabene. Echt geen reactie he! Toen ging ik maar om een doekje vragen. Was die kelner ook nog zo bijdehand om te zeggen: nou, volgens mij heb je meer aan een bezem hoor. Toen was ik pissig en zei: whatever, als iemand het maar schoonmaakt want er lopen hier kleine kinderen.

    Maar Vlasje, waar om heb je niet gewoon gevraagd of je er langs mocht? Dat had je ergernis gescheeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hun houding en blikken maakten vanaf het begin duidelijk dat ze dat niet van plan waren. En ergernis was het niet zozeer, wachten doe ik vaak, en ik heb tijd genoeg, maar het was meer verbazing en later verbijstering. Als ik me zou gaan ergeren aan dit soort gedrag, was er niet veel lol meer te beleven. Mensen kunnen erg onnadenkend en zelfs onbeschoft zijn.

      Verwijderen
    2. Misschien was dat dan meer mijn eigen reactie op het gedrag van die lui. Verbijsterend is het soms zeker, hoe mensen eigenlijk als een soort 'Remi' op de wereld staan.

      Verwijderen
  2. Ik heb er geen woorden voor. Ja één: onbeschoft!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is onbegrijpelijk!Goed van je,dat je geduldig bleef. Word je niet nieuwsgierig naar de achterliggende reden van dit bijna pesterig gedrag?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat knap dat jij je geduld heb bewaard. Ik kom dit echt zo vaak tegen, in de supermarkt, het verkeer en ik merk dat ik er steeds slechter tegen kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. inderdaad lijkt het er steeds meer op of het ieder voor zich is, mensen die de hond uitlaten op het fietspad en je kwaad aankijken als je erlangs wilt, mensen die liever op het fietspad lopen dan op de stoep en andersom, mensen die geen voorrang geven in het verkeer,mensen op je werk die ondanks de hoge werkdruk nog steeds verwachten dat je je werk voor meer dan 100% blijft doen en je niet persoonlijk aanspreken op eventuele klachten ,maar dat door middel van vage brieven doen. de maatschappij word steeds harder en het word steeds meer een kwestie van overleven dan van leven.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ongelooflijk onbeschoft. Ik kan daar heel slecht tegen. Zulke mensen verpesten je hele dag. Knap hoe rustig jij daaronder blijft.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik bewonder je! Wat een geduld (letterlijk en figuurlijk).

    WG

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mmm zo dan, ik zou behoorlijk geirriteerd raken als mij zoiets zou overkomen. Ik vind het knap dat je je zo ingehouden hebt, maar waar halen ze het vandaan om zo te doen tegen jou. Ik had het trouwens niet moeten zien, want ik had er geheid wat van gezegd als ik zoiets in de gaten zou hebben.
    Niet om mezelf een schouderklopje te geven hoor maar ik heb vanmorgen een vriendelijke dame in een rolstoel geholpen de de supermarkt ze kon ergens niet bij en vroeg of ik het even wilde pakken. En daarna heb ik bij de kassa een wat oudere dame met rollator voor laten gaan, ze was daar erg blij mee. Zo kan het ook, tis geen moeite voor mij en een ander is ermee geholpen.
    Groetjes Esmee

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 'k Las pas ergens dat 92% van de mensen zich 'normaal' gedraagt, met geven en nemen zeg maar, 2% van de mensen zijn de 'moeder Theresa's", (de echte opofferaars voor anderen), en 6% zijn slecht, als in egoïstisch, kwaadwillend. Misschien trof je net iemand van die 6%? Niet leuk in elk geval, knap dat je rustig bleef.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Respect! dat je geduldig bleef, 'k ben bang dat het mij niet gelukt was,
    Jee... wat een horkerig, onbeschoft gedrag kunnen sommigen vertonen
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Die mensen maken zich het leven erg moeilijk ze zijn naast onbeschoft ook zielig. Overigens kunnen klanten met scoots en rollaters er ook wat van. Ik kan nog in de lach schieten over het amsterdams volkstoneel dat werd opgevoerd toen twee"dames" met resp scoot en rollater onzacht met elkaar in aanraking kwamen. Het werd ern complete volksoploop. Wat gingen ze tekeer!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vroeger kon ik compleet van slag zijn van zulk gedrag, nog wel een beetje omdat ik het niet snap.

    Wat ik ook altijd raar vond, heb jaren achter een kassa gestaan. Dan was je een klant aan het helpen dan kwam een ander klant die dan dringend je aandacht kwam opeisen de klant die ik aan het helpen was compleet negeren. Het meest opmerkelijke hiervan vind ik dat zij het eigenlijk helemaal niet door hebben hoe onbeschaafd het is, dat is ergens wel treurig.

    dan maar een mooi liedje:

    http://www.youtube.com/watch?v=cluYIiEOW78

    Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zoiets zou ik nog niet eens in mijn hoofd halen. Ik ga gewoon direct aan de kant.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel knap van jou dat je zo netjes bleef, weet niet of het mij zou zijn gelukt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik zou zeker niet zo netjes en beleefd hebben afgewacht, maar een stevige poep gas met mijn scootmobiel hebben gegeven... Dat heeft natuurlijk helemaal geen zin, ik weet het. Wat zorgt er toch voor dat er zo'n 'ieder voor zich en God voor ons allen-mentaliteit' leeft?
    Ik maak trouwens vaak het tegenovergestelde mee. Dat mensen helemaal verbaasd zijn als ik ze voor laat gaan, laat oversteken of ruimte maak, mensen zijn daar blijkbaar ook niet meer aan gewend. Dat zorgt trouwens voor heel veel hele leuke situaties met onbekenden (lachen, praten, geintjes maken).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Onbegrijpelijk zulk gedrag! Ik snap niet wat er nou zo leuk kan zijn aan je zo gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat moeten die twee ongelukkig zijn zeg dat ze zich zo op deze manier laten gelden....

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kan eigenlijk weinig toevoegen aan wat er al gezegd is. Onbeschoft van hun en bewonderenswaardig van jou. Maar toch wens ik je wel toe dat je ze bij je volgende bezoek aan de supermarkt niet weer tegen zult komen.

    BeantwoordenVerwijderen