dinsdag 8 januari 2013

Kijken

Soms denk ik dat ik in een andere wereld leef dan veel andere mensen. Maar nee, de wereld is niet anders, het is de manier van kijken.
Een grijze dag? Je kunt denken, Bah, wat triest en grauw, ik heb meteen nergens zin in, òf De lucht is grijs, maar kijk eens hoe prachtig de rode, natte dakpannen er tegen afsteken en hoe groen het gras is. Het is niet koud, en binnen  is er genoeg te doen, zodat ik niet naar buiten hoef om me bezig te houden. Wie weet is het over een uurtje droog en kan ik er alsnog op uit.
Zelfde gegeven, andere uitkomst.
Net zoiets als wanneer je aan mooie nieuwe rode jas aanhebt. Opeens zie je overal rode jassen, en gele en oranje en felblauwe.  Die waren er toch wel, maar je zag ze eerst niet bewust.
Je kunt jezelf leren oplettender te zijn  en meer te zien dan je eerste indruk, dan zal ook je reaktie anders worden.Zie je mooie gekleurde kleren op straat, dan wordt je vanzelf vrolijker, dan wanneer je meer let op het feit dat je naar de tandarts moet, waar je nogal tegenop ziet. Trouwens, is die tandarts niet die aardige man en ligt de wachtkamer niet altijd vol met mooie tijdschriften?
Moe en snel nog moeten koken?
Kijk eens hoe oranje die wortel is en hoe bevredigend het is om opeens een kleurrijk hoopje dobbelsteentjes op je snijbord te hebben. De boter in de pan ruikt heerlijk en de ui die fruit nog overweldigender. Ik ben erbij gaan zitten op mijn zadelkruk en fiets zo makkelijk door de keuken heen en weer. Wat kleurt die kerrie mooi bij de rode paprika en die geur!!!
Als het eten op je bord ligt, ben je helemaal relaxt en proef je met aandacht de combi van smaken en texturen, terwijl je neus geniet van de aroma's.
Na afloop de keuken even snel opruimen en het bord en andere spullen afspoelen en dan tevreden op de bank met een kop van je lekkerste thee ben je een ander mens dan voor het hele gebeuren.
Ja, zo is het leven extra de moeite waard!

6 opmerkingen:

  1. Oh Vlasje wat schrijf je toch altijd mooi!
    Puur genieten die stukjes van jou!
    Ik proefde echt de smaken van het eten ;)
    Van een ui fruiten kan ik ook altijd zo genieten ;)
    Heel veel liefs en dankjewel voor al je mooie stukjes die ik al mocht lezen!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Soms vraag ik me af,of de ene mens gemakkelijker zo kan leren leven dan de ander.Maar als je eenmaal oplettend bent,zie je vanzelf steeds meer schoonheid. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoorde vanochtend een merel zingen en wees de kindjes daarop. Waren ze toch heel even stil om te luisteren.

    Het is een beetje hoe je karakter ook is. Ben van nature iemand die het glas half leeg ziet dus het kost me relatief meer moeite om op de mooie dingen in het leven te letten. Maar hoe minder stress ik heb, hoe beter ik ook die mooie, kleine dingen zie. Het is dus een wisselwerking denk ik. Een cirkeltje, het een versterkt het ander en v.v.

    Mooi blogje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jouw stukjes zouden verplichte kost moeten zijn voor zeurkousen, zemelaars en zwartkijkers.
    Dankjewel voor dit heerlijke blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Voor mij dus Emie, ik ben best wel een zeurkous, echt ;)
    ik lees ze dan ook trouw elke dag!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is niet bedoeld om iemand te verwijten dat die niet zo als ik naar het leven kijkt. Het is , als je wilt, wel aan te leren, en je dagen zijn dan echt prettiger!

      Verwijderen