vrijdag 18 januari 2013

Hieperhypes

Wat me elke keer weer verbaasd is de grote hypes die steeds langs snellen en ook net zo snel weer vergeten zijn; een Facebookfeest, een bultrug, Raaf en Syl, de Elfstedenkoorts, Lance Armstrong.  Elke keer maakt heel Nederland zich ontzettend druk om zo'n topic en is er vrijwel niet aan te ontkomen in alle media (die elkaar ook lustig na-apen en opzwepen) en een half jaar later is het alweer volkomen ondergesneeuwd door nieuwe, kennelijk o zo belangrijke zaken.
Iemands huwelijkstrouw of ontrouw kan me niet erg boeien, het zal mij een worst zijn wie er nu weer een baby heeft, of zijn ex een heleboel ellende aanwrijft.
In het geval van Lance Armstrong; het is groot nieuws, maar is het geen groter nieuws dat het overal plaatsvond en waarschijnlijk nog vindt? Dat zovelen ervan wisten en de zaak toedekten?
Hoe gek ik ook op de Tour de France en bv schaatsen mag zijn, als het een oneerlijke sport is, is het toch een mooi theaterstuk om naar te kijken, is het wel eerlijk, wie kan mij dat dan met de hand op het hart beloven? En is het echt allemaal zo belangrijk om zo enorm uitgemolken te worden?
Sportwedstrijden lijden ondertussen onder voorbeschouwingen, tussen en na beschouwingen, die vaak langer duren dan het evenement zelf. De hoofdpersonen worden op een gouden schild gehesen of verguisd, alsof het van wereldbelang is.
Uitwassen kunnen dan haast niet uitblijven en genereren weer een volgende mediageilheid en zo blijft het wiel draaien en vooral de geldcircuits die ermee samenhangen.
Word ik te oud voor al deze gekte?

6 opmerkingen:

  1. Nee. Ik vind het ook maar maf en tegelijkertijd intrigerend om te zien hoe mensen als een soort magneetpoppetjes van het ene spektakel naar het andere worden getrokken.

    Wat ik nog intrigerender vind is dat iedereen daar dan ook een mening over moet hebben. Hoe onbenulliger, hoe zwart/witter de mening.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon wat minder media consumeren, is mijn oplossing hiervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee hoor. Dan ben ik er mijn hele leven al te oud voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi,hi die hype over Syl en Raf, je komt toch niet meer bij? Eerlijk gezegd hou ik me er niet zo mee bezig...
    Prettig weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Misschien ben je te veel geinterresseerd in achtergrond nieuws. Die hypes baseren zich op korte oppervlakkige maar heftige berichtgeving.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb wat gemist geloof ik ;)
    Syl en Raaf? sjonge jonge, dat men zich daar mee bezig houdt zeg pfffff
    tis net wat Izirina zegt, oppervlakkig nieuws , hoef je niet bij na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen