donderdag 17 januari 2013

Deepak

Eén van de gezondheidsrichtingen die ik al lang volg, is de Ayurveda en speciaal Deepak Chopra's benadering ervan. Ik volg het niet letterlijk, zoals ik dat bij geen enkele richting doe, maar lees er veel over, kijk kritisch naar wat beweerd wordt en denk er logisch over na, en kijk of ik het op mezelf kan of wil betrekken, en in welke mate.
Ik ga er van uit, dat vrijwel niemand de gehele wijsheid in pacht heeft, en dat je nooit blindelings iets of iemand moet volgen, maar zelf keuzes maken die voor jou logisch zijn en die je aanspreken.
Ik bezit een paar kookboeken die van de ayurveda uitgaan en die spraken me nooit zo aan, vooral omdat ze erg georiënteerd zijn op het land van herkomst (India)- zoals macrobiotiek erg op Japan gericht is- en wij toch echt in een ander deel van de wereld leven en in een andere klimaatzone, en misschien wel een ander genenpakket hebben.
Maar Deepak Chopra, die in Amerika woont is wat meer westers van insteek en dat b evalt me beter.
Het voornaamste wat me in hem aanspreekt is de Kwantummechanische benadering van de mens en gezondheid. De watte????
Kwantummechanica probeert het allergrootste en allerkleinste te verkennen en er wetmatigheden in te ontdekken. Dus is er één heelal of meerderen, is er iets dat zwarte materie maakt, wat zit er in de ruimte binnen atomen en moleculen, wat zijn de basiskrachten en hoe kunnen we ons dat voorstellen. Aangezien de mens een onderdeel van alles is, heeft veel ook betrekking op onszelf, zie maar fraaie films als What the bleep en boeken van bv Stephan Hawking. Er zijn meer vragen dan antwoorden tot dusver en elk antwoord roept weer een stroom nieuwe op. Wel is het velen duidelijk dat alles veel ingewikkelder is dan we aannamen en dat we maar een flardje waarnemen van wat er is en waar we ook zelf deel van uit maken.
Dus een mens en gezondheid zijn ook geen kwesties van 1+1=2. Er speelt meer een rol. Juist dat benadrukt Deepak en zijn "school". De Ayurveda zelf is een oude Indiase gezondheidsleer die uitgaat van balans tussen drie krachten, die  het hele leven beïnvloeden. Als je weet welke van deze drie krachten bij jou de hoofdrol spelen en hoe je balans er aan toe is, kun je zelf veel invloed uitoefenen op je functioneren en gezondheid. Ik vond dat vroeger een hoog zweefgehalte hebben, maar bij nadere bestudering klopt er wel heel van. Deepak trekt dat dus door naar de Kwantummechanische krachten die werkzaam zijn  en dan is het voor mij nog veel meer duidelijk dat er aardig wat klopt zoals je zelf al kunt waarnemen.
Enfin ik lees er veel over en wil er ook meer van gaan toepassen om  te kijken of het effect heeft .
Op het moment lees ik Balans in je leven, van Deepak Chopra, maar er zijn vele titels van hem, waarvan een aantal specifiek over voeding en gezondheid.

5 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook een aantal gelezen, waaronder het boek dat gaat over zwangerschap en geboorte. Met veel plezier gelezen!
    Wat ook prettig is om te weten is dat Chopra (volgens mij) een arts is. En dan een arts volgens westerse begrippen dus. Hij heeft de nodige medische achtergrondkennis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn helaas ook echte artsen die grote onzin verkondigen, dus dat is geen garantie, helaas.

      Verwijderen
    2. Nee, maar dat maakt de stap voor ons westerlingen kleiner om zijn boeken te lezen en een aantal van zijn adviezen op te volgen.
      Daarnaast vind ik het positief dat hij bepaalde zaken uit de Ayurveda wetenschappelijk kan onderbouwen, waardoor het door sceptici niet gelijk wordt afgedaan als zweefrommel.

      Verwijderen
  2. Mijn kast staat vol boeken van hem. Hij schrijft zo prettig. Het Chopra kookboek heeft me een paar favoriete recepten opgeleverd. Zelf kook ik chinees,volgens de vijf elementen. Maar die visies hebben veel gemeen. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Interessant en wat een duidelijk uitleg van ingewikkelde materie

    BeantwoordenVerwijderen