donderdag 20 december 2012

Therapie

Eén van de beste, maar ook moeilijkste stappen die ik in mijn leven heb gezet, was in therapie gaan. Ik had al eerder vergeefs hulp gezocht, en mijn depressies namen monsterachtige vormen aan. Nogmaals liet ik me doorverwijzen en  weer was de eerste therapeute die ik kreeg, het duidelijk niet voor mij. Te veel volgens een boekje werkend, zat ik meer naar mezelf te kijken als een patiënte, die voorgeprogrammeerde antwoorden gaf, dan naar een mens zoekend naar de weg in zichzelf en de kluwen die  binnen in het hoofd  was ontstaan.  Toen ik op het punt stond de handdoek in de ring te gooien , werd de therapeute overgeplaatst en kon ik bij een vrouwelijk psychiater terecht en dat klikte meteen. Deze vrouw zal ik eeuwig dankbaar blijven, want zij heeft me wel steeds die duwtjes gegeven die ik nodig had, om de warboel te ontwarren en weer mijzelf te worden.
Het was zwaar, loodzwaar vaak. Na de veertiendaagse sessies fietste ik geregeld door naar het plaatselijke bos om tussen de struiken en de hei mijn tranen de vrije loop te laten en mezelf weer een beetje bij elkaar te rapen. Maar wat een ruimte ontstond er zo!! Die twee en een half jaar zijn zo belangrijk geweest, ik zou er wel eens niet meer geweest kunnen zijn, zonder die periode. Het enige waar ik spijt van heb, is de periode daarvoor, zonder hulp.Ik ben er vele malen sterker uitgekomen dan ik ooit verwacht had. Het leven was weer de moeite waard en tegenslagen kon ik goed aan.

8 opmerkingen:

  1. Je hebt geluk gehad met die psychiater.Ik zie in mijn omgeving een jonge vrouw crisisopvang in en uit gaan.De pillen kalmeren wat. Maar een mens,die haar helpt heeft ze nog niet gevonden.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Weinig mensen weten het, maar ook ik worstel met depressies. Gelukkig nu een begripvolle dokter en toen ik jonger was een lieve psychologe. Het blijft op en af gaan, maar nu weet ik tenminste waar ik terecht kan voor hulp. Al blijft het moeilijk om steeds tegen mijn eigen grenzen aan te lopen. Ook het besef dat ik niet alleen ben in deze situatie heeft veel geholpen. Veel groetjes van een lotgenootje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De zoektocht naar een passende hulpverlener en onszelf duurt soms veel te lang. Fijn is het dan om er toch één tegen het lijf te lopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die klik is vaak van levensbelang. Goed dat jij die uiteindelijk hebt gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heerlijk dat je zo'n klik had met haar. Dat is zo belangrijk en wat ruimt da top he.
    Ik had ook pas bij de 5e therapeut een echte klik en één die telkens kleine duwtjes en prikjes gaf en door de 'gewenste antwoorden' heen keek. Ik werd ook regelmatig kwaad op haar en uitte dat, iets wat ik in het normale leven nooit deed. Heel leerzaam.
    Nog steeds elk jaar stuur ik haar een kaart, gewoon omdat ik zo blij ben met wat we samen hebben bereikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelukkig dat je je weg daarheen hebt gevonden en het goed is gekomen! De juiste klik is erg belangrijk.
    Ik zou zelf nooit die weg in kunnen slaan, hoe beroerd ik me ook voel of heb gevoeld. Ik heb ook best veel depressies achter de rug, maar weet er altijd zelf weer uit te komen en heb daar zo zelf mijn eigen weg in gevonden hoe ik dat doe. Zonder medicijnen. Dat het werkt heb ik natuurlijk wel geluk mee. Ieder mens is anders en heeft daarom ook een eigen unieke benadering of oplossing nodig. Dat is tenslotte wat telt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat herken ik wel, dat geen klik hebben met je hulpverlener. Dat had ik ooit ook toen ik jonger was en ben toen ook niet verder gegaan met haar.
    Ontzettend knap van je dat je er dwars doorheen bent gegaan. Het is zeker niet eenvoudig om jezelf recht in het gezicht aan te kijken en je kwetsbaar op te stellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat je een sterke vrouw bent, had ik al geconcludeerd sinds ik je ben gaan volgen. Maar dat je er zo'n donkere en intense strijd voor heb moeten leveren maakt nog meer indruk op me. Dat je ons steeds meer stukjes van jezelf laat zien vind ik ook al bewonderenswaard.

    BeantwoordenVerwijderen