dinsdag 11 december 2012

Stilte

Ook dit jaar hou ik een stilte retraite in eigen huis gedurende de kerstvakantie. Hopelijk van 24 december tot 7 januari zal ik media zo veel mogelijk vermijden, en alleen die dingen lezen/opzoeken/kijken/luisteren die aansluiten bij de periode. Ook mijn blog valt daaronder. Gelukkig heb ik door het thema top2000 al de kans wat blogjes op voorhand te maken, die dan gepubliceerd kunnen worden. Heel misschien komt er ook nog wel een gewoon blogje bij, met ervaringen die ik wil delen.
Wat zo'n periode me brengt? Rust en daardoor de kans eens goed met mezelf in gesprek te raken. Dat geeft overzicht in wat er gebeurt is de afgelopen periodes, hoe ik dat ervaren heb, wat er niet van is gekomen, waar ik onvrede mee\ heb, waar ik naar verlang en wat ik nodig heb. Een soort algehele zolderopruiming in hoofd en hart, dus.  Ik vind dan een ritme van eten slapen en rusten en aktief zijn dat me past en vooral een gevoel van ruimte en vrede.
Omdat ik alleenstaand ben, niet veel heb met kerstblabla, zeker niet met de Allerhande en LIbelle varanten daarvan, en de meeste mensen zich terugtrekken met het gezin of op vakantie gaan, is het een goede periode, weinig verplichtingen, lege agenda en doordat het de donkere tijd van het jaar is, heerlijk in mijn eigen warmte verkeren. Een beetje knus met lichtjes (led) en verder sobere maar lekkere kost, contemplatie en inkeer.
Daarna voel ik me als deze song van de Steve Miller Band (ook een van mijn vaders favorieten) Fly like an eagle.  Nog veertien dagen gewoon in de stroom meevaren en dan twee weken terug naar wat belangrijk is.

7 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat je in ieder geval die donkere tijd van het jaar niet in je hoofd laat komen! Neem je ook mee dat je een prachtig mens bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop dat het je alles brengt wat je ervan verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooi initiatief, zeker rond de kerst/feestdagen, waar men tegenwoordig als in de film moet zijn.....
    voor mij geen retraite,ik heb kinderen en die hebben daar geen tijd voor ;)
    Wel houden we het simpel, het is tenslotte vakantie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie gewoonte.Ik wens je een vredige tijd.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weet je dat ik het ook heel knap vind, dat je dat kunt? Dat je je af kunt sluiten voor alle afleiding terwijl je toch in je eigen omgeving blijft. Petje af. Ik vind het ook zo'n vredig beeld wat je schetst. Wat zou de wereld opknappen met wat meer Vlasjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook dit jaar sluit ik me weer zoveel als ik kan bij je aan. Ik vind het een verademing om deze periode zoveel mogelijk te leven op mijn eigen ritme. Alvast een hele mooie tijd gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat goed zeg dat je dit doet. Ik hoop dat het voor jouw een verrijking zult zijn.

    BeantwoordenVerwijderen