woensdag 19 december 2012

School

Deed ik  nou niets anders dan met jongens bezig zijn? Nee, hoor, ik had vele vriendinnen, las veel, fietste graag en leerde best goed. Het kostte me niet veel moeite en ik hield gelukkig veel tijd over voor een sociaal leven. Ik zat in het schoolkrantje en in het bestuur van de scholierenvereniging. Daar leerde ik debatteren en werd al snel aangewezen als onderhandelaarster met de directeur van onze school, die geen makkelijke man was. Hij noemde zichzelf een verlicht despoot en dat klopte aardig. Toch lukte het me meestal wel om de onderhandelingen over bv een schoolfeest en een band erbij gunstig af te sluiten.
Muziek was mijn grote passie. Ik luisterde naar alle mogelijke radiostations en probeerde de teksten die ik hoorde, te ontcijferen. Dat ging aldus; eerst nam je het op op je bandrecorder (tapedecks waren nog niet op de markt). Dan speelde je, langzaam, stukje bij beetje de tekst van die song
af en schreef het op, fonetisch, en probeerde daar wijs uit te worden. Vaak zat ik dan in de bibliotheek en met behulp van de Oxford Dictionary en een slang woordenboek, kwam ik wel een stuk verder. Soms had je iets echt verkeerd verstaan en leverde dat onbegrijpelijke teksten op, maar soms was het wel zo als je dacht te horen en bleek bv Bob Dylan geen spreektaal, maar poëzie te schrijven, wat het nog een graadje moeilijker maken. Mijn Engelse lerares prees mijn grote woordenschat, maar gruwde van mijn Liverpoolse en Amerikaanse accent.  Ik had wel erg goede cijfers voor mijn talen.
Dus aan die liefde voor muziek, dank ik wel mijn goede beheersing van, vooral, het Engels.

3 opmerkingen:

  1. Ik zou wel eens een foto van je uit die (puber)tijd willen zien. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn vriendin en ik probeerden Franse teksten te ontcijferen. Zo hebben we heel wat plaatjes grijs gedraaid.
    Ik wil ook graag een kiekje van je zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind die herinneringen gekoppeld aan een nummer zo enorm inspirerend dat ik bijna jaloers ben dat ik dat niet heb.

    BeantwoordenVerwijderen