maandag 3 december 2012

Pa



Top 2000

Mijn vader was een heel bijzonder mens en hij stierf veel te jong. De twee nummers die voor mij het sterkst met hem verbonden zijn en blijven zijn Dirty Old Man van The Three Degrees en Wish You Were Here van Pink Floyd.
Het nummer van  de Three Degrees gaat over een man die veel te oud is voor het jonge meisje dat hij achterna zit. Een nummer dat mijn Pa met een knipoog tot zijn lijflied bombardeerde omdat hij erg populair was bij mijn vriendinnen. Hij was geen player maar had best oog voor vrouwelijk schoon en als tegenbeweging op zijn stijve gereformeerde opvoeding was hij een voorstander van seksuele bevrijding. Het moest een lust zijn, geen last en vrijheid stond voorop. Zo werd hij onder andere aktief bij de NVSH , schopte het plaatselijk tot voorzitter en landelijk tot adviseur, toen de groei eruit bleek te zijn en de vereniging zich moest vereenvoudigen. Dat nummer paste dus goed bij hem.
Daarnaast was mijn vader een vrijdenkend mens, erg kunstzinnig en hij heeft mij ook opgevoed om te worden wie ik was en  mijn interesses en talenten tot bloei te laten komen.
Zijn moderne smaak blijkt wel uit het feit dat hij een grote liefhebber was van de muziek van Pink Floyd. Iets wat voor zijn leeftijd in de jaren zestig en zeventig niet voor de hand lag.
Bij zijn crematie waren alleen mijn moeder, zijn tweede vrouw en ik aanwezig en we waren natuurlijk in tranen toen Wish You Were Here gedraaid werd. Het nummer was niet alleen zijn smaak, maar de tekst was natuurlijk erg toepasselijk voor ons.

4 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke man. Ik begrijp dat hij vreselijk gemist werd (wordt).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb jij door je vader een bijzonder "vrije"opvoeding gehad voor de jaren '50/60.Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een ontroerend stukje over je vader, en wat een bijzondere man was het.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heel mooi verhaal, en omdat ie dat nummer koos van the three degrees vind ik het nog heerlijker OMDAT ik nog steeds fan ben van deze dametjes, die nog steeds regelmatig optreden en een bijzondere rode draad zijn sinds mijn 13de - heb trouwens een leuke facebook-groep met historische foto's EN de originele dames praten daar mee. iedereen is welkom!!! http://www.facebook.com/groups/friendsofthe3degrees

    grtjes gino

    BeantwoordenVerwijderen