woensdag 5 december 2012

Omsk

Top 2000

Deze week viel voor het eerst wat sneeuw. Het blijft (gelukkig) niet liggen, omdat het zeewater nog te warm is hier. Maar het heeft wel wat, die winterse buien.
Vanmorgen liep ik het op toen ik mijn bioboodschappen ophaalde. Uiterst voorzichtig reed ik over een tapijt van korrelsneeuw, want hoe stabiel mijn huidige scootmobiel ook is, omvallen kan ie echt wel.
En weer sprongen mijn gedachten naar muziek. Ja muziek zit diep in mijn geheugen en je hoeft maar op het juiste knopje te drukken of het komt ploep tevoorschijn.
Ik dacht aan mijn tweeentwintigste verjaardag, groots gevierd bij mijn ouders thuis met bij de gasten een grote kabouterdichtheid. Een knalfeest waarbij later vingerafdrukken op het plafond bleken te staan!!
Het sneeuwde en het werd een zeer witte kerst. Eén gast was blijven hangen, ik en mijn liefde ook en allengs sloten zich vele alternatieve jongeren zich bij ons aan om de benauwende kerstsfeer thuis te ontlopen en van de grote pan Snert bij mijn ouders te genieten, onderwijl jointjes rokend en gezamelijk grote kerstwandelingen te maken door de duinen. Sprookjesachtig. En een leuk gezicht om een bonte optocht van langharige jongeren in  kaftans, tafelkledenjasjes en oude bontmantels door de ongerepte sneeuwvelden te zien schuifelen.
De muziek die voor mij hierbij hoort is Drs P met Dodenrit.  Het verscheen pas in 1974, dus een paar jaar na de kabouterkerst, maar toch zie ik die beelden voor me als ik het nummer hoor.
Trouwens; aan hasj en zo deed ik niet mee. Pas jaren later heb ik wel eens de geneugten gesmaakt, en besloten dat het niet mijn ding was,maar toen begin jaren zeventig,  zag ik al snel zoveel drugsellende, dat ik me er verre van hield.

4 opmerkingen:

  1. ow ja die jassen van tafelkleden ja, dat herinner ik me nog zo goed van mijn grote buurmeisje, zooo hip was dat.(alhoewel ik dat ding vreselijk vond toen hahaha, maar ja ik was dan ook nog maar klein;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat had jij ouders met een brede kijk en warm hart. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om over jouw herinneringen te lezen. Ik ben ook altijd van de hasj afgebleven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dodenrit is leuk! Ik geniet van jouw herinneringen aan bepaalde nummers. Ik heb dat (helaas) helemaal niet maar geniet straks wel weer volop van de top2000

    BeantwoordenVerwijderen