zondag 4 november 2012

Solidariteit.

Volgens de raad van de Volksgezondheid http://www.rvz.net/publicaties/bekijk/solidariteit, volgens de  van Dale so·li·da·ri·teit de; v gevoel van een-zijn met anderen; saamhorigheid.
Het is een begrip wat opeens veel genoemd wordt en verguisd. Het is misschien niet erg goed uitgelegd  en zelfs misbruikt  in het huidige kabinetsakkoord, niet alleen mbt de zorgkosten maar ook ontwikkelingssamenwerking en veel andere punten, maar het is een eeuwenoud begrip, dat in de jaren 60-80 van de vorige eeuw een vurig omhelsd ideaal was. Er werd ook hard aan gewerkt en we hebben daar met zijn allen van geprofiteerd; zorg-, arbeidsongeschiktheid-, weduwen en  wezen-wet, ontslagrecht, werkloosheidsuitkeringen, sociale werkplaatsen, scholing, kinderbijslag, hypotheekgaratie, en ik vergeet er vast nog veel. Verworvenheden van de welvaart, eindelijk kon iedereen in een redelijke mate delen in de economische opgang. Hier en daar schoot het wel eens door, beslist, geen regeling is perfect en ww en wao werden misbruikt, niet allen door de uitkeringsgerechtigden maar ook door werkgevers, die zo hun mensen konden dumpen, zonder er zelf financieel iets op te verliezen. Maar nu is de welvaart gestuit, op hoog niveau is onze hand overspeeld, ook omdat mensen die het voor het zeggen hebben (regeringen, banken, en grote bedrijven en instellingen) , het onderste uit de kan wilden en mensen in hun vliegenval lokten met consumentisme en lenen.
In deze omstandigheden is solidariteit opeens een lelijk woord geworden. Natuurlijk leven we mee met onze familie die ziek wordt of werkloos is geworden, maar hoe verder van ons bed, hoe minder betrokkenheid en hoe meer men het eigen schuld dikke bult toepast. Ontwikkelingshulp? Wij hebben het moeilijk genoeg (maar hebben een dak een bed, eten en drinken , zij niet). Premies naar inkomen? Ik wil niet betalen voor patatvreters en alcoholisten die zelf bijna niks hoeven te betalen. Waarbij even wordt vergeten, dat de laagste inkomens al jaren worden gekort, niet alleen in inkomen, maar minder belastingaftrek, minder bijzondere bijstand hoger eigen  risico en nu wordt ook de zorgtoeslag afgeschaft. Je zou van minder aan de drank kunnen gaan.  Netto hebben veel mensen de laatste vijf jaar al een maandinkomen, of meer  ingeleverd per jaar. Maar dragen wel af  aan kinderbijslag etc.  Dus zo solidair was het niet.
Ik ben wel voor solidariteit, maar wel eerlijk graag. Dus geen ontzien van de inkomens van boven 2X modaal, geen rare verschillen, maar iedereen een percentage van zijn inkomen en boven een bepaalde grens, minder basispakket en meer bijverzekeren (bij voorbeeld).
Ik geef van mijn minimuminkomen nog steeds aan goede doelen, koop de daklozenkrant, koop biologisch - niet alleen voor mijn eigen gezondheid, maar ook om de alternatieve produktie van duurzame en gezonde levensmiddelen te stimuleren- , probeer zuinig te leven - voor het milieu en mijzelf-  en piep niet als er een beroep op me wordt gedaan.
Ben ik een engel? Nee hoor, fouten heb ik zat, maar ik, hoewel atheiste, wil wel leven naar het bijbelse begrip: Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden.  Een mooi principe, wat eigenlijk iedereen zich wensen zou.

7 opmerkingen:

  1. Dat is ook ons principe. Gewoon humanistisch, niets religieus.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moois stukje, ik kan me er helemaal in vinden.
    Ik las gisteren dat de laagste inkomens per saldo meer belasting betalen dan hogere inkomen. Terwijl iedereen denkt dat het andersom is.

    Ik probeer op mijn eigen schaal goed te doen, mensen te helpen en anderen te steunen en wat positivisme de wereld in te gooien als tegenhanger tegenover het negativisme en de verontwaardiging.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eerst dacht ik,dat sommige delen van het regeerakkoord overdreven en wat hitserig in de media uitgesponnen werden. Maar misschien is dit ook wel een wakker schudden richting echte medemenselijkheid. Er wordt in ieder geval over geschreven en gesproken. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Helemaal mee eens, Heb je naaste lief als jezelf....het zou de wereld een heel stuk fijner maken om in te leven!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, 11 % wordt straks door de belastingdienst geind, aldus Diederik Samson, verwijzend naar de overeenkomst met Markx Rutte.
    Maar boven de 70.000 stopt dit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie blog. We zullen afwachten hoe alles wordt ingevuld. Tenslotte moet het eerst nog door de tweede en eerste kamer.

    BeantwoordenVerwijderen