vrijdag 23 november 2012

Polis

Gisteren stond er een meneer voor de deur die van mijn verzekeringspolis voor de uitvaartkosten was. Of ik niet al te laag verzekerd was.
van het www
 Ik heb hem exact uitgelegd hoe het , wat mij betreft, zit.
Toen ik hoorde dat ik een slechte kankerdiagnose had heb ik alles bekeken, bedacht en geregeld. Inderdaad ik heb een lage polis voor de uitvaart, maar wat wil ik daarmee?
Ik ga dood, word in de goedkoopste kist gedaan en ga naar het crematorium. Geen urn of steen, uitstrooien, graag. Geen kaarten geen dienst of bijeen komst, geen bezoek, niemand. Geen muziek, geen bloemen, niks naks nada. Ik ga in stilte en wie met mij betrokken was, houdt mij maar in gedachten zoals ik was. Alleen een kleine ad in de krant na afloop van alles om  te melden dat ik dood ben.
De man keek mij verbaasd aan, maar zag dat ik het meende. Ik heb geen familie, partner, kinderen, dus voor wie zou ik het moeten doen?
MIjn wensen zijn veel minder dan het laagste gewone pakket kost, dus ik kom er ruim mee uit. Niemand heeft er geld in hoeven steken verder, het is goed zo.
De man, werd erg stil, sprak zijn goede wensen voor me uit en vertrok lichtelijk verbijsterd. Ja zo kan het ook. 
Maar nog ff niet hoor, wat mij betreft.

9 opmerkingen:

  1. Op zich geen grappig onderwerp maar ik heb je blogje wel met een glimlach gelezen. Je kan soms zo eigenzinnig uit de hoek komen.
    En ook doe je me denken aan mijn opa, die jouw uitvaartwensen deelt. Hij kan er zo heerlijk ongenuanceerd over vertellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp die verbijstering wel een beetje, maar wij kennen jou intussen wel beter. Dit is gewoon wie je bent. Goudeerlijk en broodnuchter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, zo grappig hoe je het schrijft. Zat eens in de bus achter ons twee vrouwen, de ene maakte zich hier nogal druk om. Zei die andere ''joh meid, ze laten je heus niet boven de grond staan''. En zo is het maar net.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi,

    Zo belangrijk om te doen zoals jij het wil. Mijn man is ook begraven zonder poespas. Korte dienst, geen koffie e.d. geen bloemstuk maar 21 rozen. Alle mensen na de dienst naar huis gestuurd. Alleen wij drieen hebben het laatste gedeelte gedaan zoals wij het wouden.
    Op deze manier was het ons stukje als gezin. Bijzonder was dat we mochten kiezen welk plaatstje en een rondleiding kregen van wat waar was voor de kids.
    En weet je..van de hele aula vol spreek ik bijna niemand meer.
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik lees jouw wensen en herken ze.Mijn man wil precies hetzelfde. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mm, zo wil ik ook. Jammer dat er nog een kist omheen moet en die advertentie in de krant komt er ook niet. Ik piep em er zo tussenuit!


    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik wil geen kist maar gerold in een lap ongebleekte katoen. De uitvaartverzekerings-meneer probeerde mij nog een 'echte grafdoek' à 450 euro (vanaf prijs) te verkopen maar ik werkte niet mee......

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mijn vriend reageert even nuchter, en alle briefjes van "Weet u zeker dat u niet onderverzekerd bent?" gooien we gewoon weg.
    Ik vraag me wel af of er niet mensen zijn die je missen gaan en die wel een herdenking willen. Maar dat kan ook gewoon door hen zelf georganiseerd worden, en bijvoorbeeld bij iemand thuis of in het gemeenschapshuis, zelf een lekkere cake meenemen en een kan koffie...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. bij de begrafenissen van m ijn ouders waren er heel veel mensen die ik al jaren of nog nooit gezien had en ook heel veel bloemen ,zelf had ik het bescheiden gehouden wat dat betreft, en daar kreeg ik van sommigen ook nog kritiek op,maar mijn ouders waren mensen die niet van groot vertoon hielden en van tevoren aangegeven hadden dat het bescheiden en eenvoudig moest . zelf wil ik liever bloemen tijdens mijn leven en niet als ik er zelf niet meer van kan genieten en wie er nu in mijn leven een rol speelt is welkom,naar mensen die ik nu niet meer zie of spreek ,mogen dan ook wegblijven, ook wil ik graag een eenvoudige kist en dienst en advertenties in kranten, nou niet niet nodig, verder is mijn dochter er vrij in om uit te nodigen wie zij graag om zich heen wil in geval van mijn verscheiden en mag zij na de dienst doen wat zij prettig vind of dat nu een koffietafel in een aula is of simpelweg wat mensen bij haar thuis.het is tenslotte niet alleen mijn afscheid, maar moet zij zich er ook dor gesterkt voelen dat zij afscheid van mij kan nemen zoals zij dat graag wil,mits het niet te overdadig word en als dat betekend dat ze er niet iets al te verdrietigs van wil maken maar ook een beetje een feestje om mijn mooie leven te eren dan mag dat van mij.maar sowieso zal een verzekeringsmaatschappij van mij niet rijk worden.mijn polis volstaat voor een bescheiden afscheid en mocht er geld tekort zijn dan staat er genoeg op een spaarrekening voor eventuele tekorten.

    BeantwoordenVerwijderen