maandag 5 november 2012

Leonard

van het www
Halverwege ben ik in de dikke biografie van Leonard Cohen. Tot dusver heeft hij mijn sympathie niet veroverd. Altijd als ik hem zag en zijn teksten las, bekroop mij het gevoel dat dit een vrij ijdele poseur was, die vrouwen als zakdoekjes gebruikte en erg interessant wilde overkomen. Wel een begiftigde dichter, schrijver en muziekschrijver  met een prettige stem en een aardig uiterlijk, maar geen aardig mens.  Dit had ik vrij goed gezien als ik dit boek mag geloven. Hij kon heel aardig zijn en zich bescheiden voordoen en worstelen met zijn roem, maar als partner en echtgenoot was het een ramp en andere vrouwen waren voor hem slechts  jachtobjecten. Hij gebruikte wagonladingen drugs en had een zeer grillig karakter. Op dit moment ben ik in de jaren zeventig beland met hem en hoewel hij al met het Boeddhisme in aanraking was gekomen en vaak bij zijn Roshi verbleef, krijg ik geen beeld van een man  die oprecht in zichzelf kijkt. Misschien verandert dat verderop in het boek, want tot dusver wordt er ook niet diep op deze belangstelling van hem ingegaan.
Enfin, het geeft toch wel wat inzicht in de man en zijn manier van leven die tot zijn kunst heeft geleid. Ik lees het niet met tegenzin.

7 opmerkingen:

  1. Ik keek toevallig gisteren naar een documentaire over hem, met ook veel interviews met hem en ik kreeg een heel ander beeld. Juist iemand die met humor en zelfspot en relativering naar zichzelf kijkt en bescheiden overkomt.
    Maar de interviews gingen niet over vrouwen, dat dan niet, maar over zijn muziek.

    Hoe heet die biografie?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I'm your man van Sylvie Simmons. Maar ik ben dus pas halverwege en ben ook benieuwd naar de inzichten die hij later verwierf en of ie nu iets minder a lady's man is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja die titel kon natuurlijk niet uitblijven....dat of 'take this waltz'....ik ga eens kijken of ze het in de bieb hebben

      Verwijderen
  3. Met Leonard's muziek heb ik een haat-liefde verhouding. Na twee nummers begin ik het geneuzel te vinden, terwijl ik zijn stem en de teksten wel bijzonder vind. Nooit geweten wat voor 'n type het was. Ben benieuwd naar jouw eindoordeel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het lokt me niet tot lezen. Ik wacht op jouw uiteindelijke mening. Groeten Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het kan je mening bevestigen en wijzigen. Je intuïtie heeft dus gewonnen tot nu toe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is eenzaam aan de top zou zomaar op hem van toepassing kunnen zijn als ik dit zo lees.

    BeantwoordenVerwijderen